TAKZVANÁ A SKUTEČNÁ EXTRÉMNÍ PRAVICE

TAKZVANÁ A SKUTEČNÁ EXTRÉMNÍ PRAVICE

Již pár let se vám snažím namlátit do palic základní rozdíly mezi pravicí a levicí a také skutečnost, že jak národní socialismus (nacismus), tak fašismus, toho mají velmi málo společného s pravicí, tedy s tradičním liberalismem. Mám však tísnivý pocit, že neustále mluvím do zdi. No a tak jsem se pokusil shrnout vše do jednoho přehledného článku. Snad to bude pochopitelnější.

Ideály pravice jsou následující: svoboda jednotlivce (individualismus), svobodné tržní hospodářství, minimální zásah státu jak do svobody jednotlivce, tak do svobodného tržního hospodářství. Pravicový postoj spočívá zjednodušeně v tom, že se každý snaží postarat sám o sebe a na nikoho se nespoléhat. Individualismus neznamená egoismus, spíše se jedná o zodpovědnost za sebe a za své jednání. I tradiční liberál si samozřejmě uvědomuje, že existují lidé, kteří pomoc státu potřebují jako nemocní, invalidé, opravdoví nezaměstnaní a podobně.... Aby nedocházelo k nějakým omylům, nepovažuji současnou ODS za pravicovou stranu, je podle mne někde ve vágním pravo-levém středu něco málo napravo od ČSSD.

Levice oproti individualismu staví solidaritu a kolektivismus, což zjednodušeně znamená, že se tatíček stát o všechny postará. Je nutné si uvědomit, že peníze k oné solidaritě stát nevyhraje ve sportce, ani vám je Bohouš Sobotka, či David Rath nerozdají z vlastních osobních úspor, ale jsou vybrány díky zdanění daňových poplatníků. Tedy těch blbů, jako jsem i já, kteří pořád pracují. Zároveň lidi vychovává k tomu, aby si zvykli na sociální dávky, přestali pracovat a věřili, že stát, nebo-li přesněji řečeno politici levicových stran, to všechno nějak zařídí. Nejkřiklavějším příkladem onoho fenoménu je u nás cikánské etnikum, i když změnu jejich původně kočovného životního stylu u nás vymysleli a zrealizovali již za protektorátu Hitlerovi národní socialisté, aby ho pak Gottwaldovi komunisté dokonale završili. Dalším důležitým znakem levicového vidění světa je samozřejmě omezení svobody tržního hospodářství státními zásahy, jež může dospět až k totalitním tendencím, k plánovitému řízení a kontrole celé ekonomiky. Totalitní režimy zároveň omezují i osobní svobodu jednotlivce (německý národní socialismus, marxisticko-leninský ruský socialismus, nebo-li komunismus). Ti starší z vás si pamatují, jakým způsobem se v ČSSR zacházelo s punkovou hudbou (tedy projevem dekadence zahnívajícího kapitalismu) a s punkery. V knihách se můžete dočíst o tom, jak se v nacistickém Německu z úplně stejných důvodů zakazoval jazz.

Pokud se přeneseme do říše zvířat, dal by se rozdíl mezi příznivcem pravice a levice velmi zjednodušeně demonstrovat třeba na praseti divokém, které žije na svobodě a každý den bojuje o přežití v hlubinách lesa, a praseti domácím, které dává přednost klídku a pohodě ve vepříně s péčí a každodenním přísunem žrádla.

 

TAKZVANÁ EXTRÉMNÍ PRAVICE:

 

Fašismus (korporativismus)

Fašismus vznikl v Itálii a jeho ideologové se pokusili uskutečnit nový společenský řád, jenž by nahradil pluralitní demokracii. Fašismus se vyznačoval tím, že se snažil najít třetí cestu mezi liberalismem (kapitalismem) a marx-leninským socialismem (komunismem). Jednalo se o silně centralizovaný státní systém, jenž posléze skončil jako totalitní diktatura. Fašismus v Rakousku byl ještě o něco více ovlivněný katolicismem, než v Itálii, na příkladu Rakouska je zajímavé, že skončil atentátem na fašistického kancléře Dollfusse a nastolením národně-socialistické diktatury. Fašismus v Maďarsku byl zase zvláštní tím, že se situoval mnohem více nalevo, než v ostatních zemích v Evropě. Fašismus měl i svou pravicovou odnož v Chile a částečně i v Salazarově Portugalsku. Italský fašismus jsem podrobně zpracoval v tomto článku: Fašismus v Itálii

 

dm

Nacismus (národní socialismus)

Dalo by se říct, že reálná politika Hitlerova Německa v ekonomické a sociální sféře se situovala někde mezi současnou levicí (sociální demokracií) a ultralevicí (komunismem), měla však i jisté rysy pravicového konzervatismu. Jeho ideologové tvrdili, že se jim podařilo zrušit tzv. třídní boj, neboť společenské třídy nahradili společenstvím německého lidu, národem. Součástí podle nich jediného a správného socialismu byl na tu dobu neuvěřitelně vyspělý sociální stát, o čemž jsem se dlouze, i když zatím neúplně, vyjádřil zde:

Hitlerův sociální stát

 

Přiložené fotografie jsem převzal z webu Ing. P.Paulczyňského a pochází z loňské manifestace dnes již zakázané národně socialistické Dělnické strany na 1. máje v Brně.

 

 

 

celo pruvodu

OPRAVDOVÁ EXTRÉMNÍ PRAVICE:

 

Libertarianismus (minarchismus)

"Centrální ideou libertarianismu je to, že lidem se musí nechat možnost žít si vlastní život podle jejich představ. Naprosto zavrhujeme ideu, podle níž se lidé musí bránit proti sobě samým užitím síly. Libertariánská společnost nebude mít zákony proti drogám, proti riskantním hrám, proti pornografii, bezpečnostní pás v autě nebude povinný. Zavrhujeme myšlenku, že by lidé měli vůči jiným uplatňovat nějaká práva s jedinou výjimkou práva, aby je ostatní nechali na pokoji."

D.Friedman, Vers une société sans État, 1992, str.1

 

Libertariáni požadují vysokou míru svobody jednotlivce, právo na soukromé vlastnictví a volný trh. Navazují na klasický liberalismus, ale neuznávají stát, nebo, lépe řečeno, stačil by jim jen opravdu minimální stát, jenž by chránil občany proti nátlaku a násilí. Libertarianismus na Wikipedii.  Zajímavý článek o libertariánství napsal Luboš Zálom.

 

Libertarianismus (anarcho-kapitalismus)

Anarcho-kapitalisté jako L.Spooner, či R.Nozick považují stát za ilegální a kriminální výtvor omezující základní individuální svobody. Vychází z ideálů absolutního práva každého jednotlivce nad svým životem a nad svým majetkem, které je podle nich přirozeným právem každého člověka. Stát, jenž fiskálním výpalným, tedy výběrem daní, okrádá občany o jejich majetek, je v jejich očích zosobněním rozsáhlé kriminální organizace. Jejich cílem je zrušení politického řádu, jenž je organizován státem, za současného nastolení zákonů svobodného trhu. Mají v úmyslu naprosto zprivatizovat školství, policii, soudnictví, armádu, všechny služby....

 

Osamělý poustevník

Ideálem extrémního pravičáka je osamělý poustevník žijící někde v pustině mimo lidskou společnost zcela odkázán sám na sebe, jako byl na sklonku života například zakladatel tao, moudrý a Duchem osvícený Lao-c'.

mrtvola


4.9.2010   Rubrika: Literární fabrika   |   Komentářů: 69   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,3
PUNK 1,3
 

Diskuse ke článku - TAKZVANÁ A SKUTEČNÁ EXTRÉMNÍ PRAVICE

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-69
Radovan
Radovan - 4.9.2010 14:57

abc: po válce v Ově zbylo 300 cikánů..koukni kolik jich štěká pod okny dnes, na jednoho labyla 9 mrňatsmajlik - 2

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.9.2010 11:16

oprava: i pro svobodné.....

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.9.2010 11:14

abc: naprosto nevidím rozdíl mezi osobní a ekonomickou svobodou, jde podle mne o totéž. Nicméně se jedná o ideální stav, realita je samozřejmě poněkud jiná. Což platí i o svobodné tržní hospodářství, které v ideálním stavu samozřejmě neexistuje.

Závěry, které se ti nelíbí, myslím zcela vážně a naprosto si přeji, aby to tak při čtení vyznělo. Jsem přesvědčen o tom, že se nejedná o demagogii, ale o "syntézu" skutečných historických událostí a snažím se ji zjednodušeně podat tak, aby to každý pochopil.

Celé to zmatení pojmů, jak to nazval P.B.V., a vůbec všechna ta osudová domýšlivost levičáků vychází dle mého názoru z nepochopení postulátu, že spontánní řád lidské interakce (lidský svět), se vyvinul aktivitou lidí a nikoli jejich záměry. To znamená samovolně a nikoliv řízeně. Lidský svět nejde zorganizovat a zavést nějaký socialismus, nebo komunismus, nebo co, to je prostě proti naší přirozenosti.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.9.2010 10:54

sorry za překlepy

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.9.2010 10:54

abc: myslím to všechno naprosto vážně, jsem sice veselá kopa, ale tentokrát se jedná o seriózní téma.

Co se týče cikánů, tak jo, máš částečně pravdu, národní socialisté s tím začali, ale komunisté jejich dílo úspěšně završili. Výsledkem je skutečnost, že cikánské etnikum bylo vytrženo ze svých kořenů, byl rozbit jejich tradiční kočovní životní styl a s tím spojený způsob obživy a byla jim násilně vnucena civilizační pravidla, na které nebyli připraveni. Jedná se o klasický postup levicového státního dirigismu. Za nácků byli deportováni do pracovních a koncentračních táborů (u nás zejména do těch pracovních) a za komoušů je soustředili a nacpali do paneláků a byla vytvořena umělá gheta. Za to si můžeme sami a teď se nám to začíná vracet. Třeba ve Francii mohou cikáni dodnes vézt kočovný život a v každém městě jim musí radnice vyhradit prostor ke kempování.


1939 – nařízení o trvalém usazení kočujících osob a jejich soupis
1942 – výnos říšského protektora Reinharda Heydricha o „potírání cikánského zlořádu“
1958 – Zákon o trvalé usazení kočovných osob (po vzoru SSSR 1956)

 
abc
abc - 4.9.2010 10:22

Tatíček Mrtvola se o nás postará:) Docela v pohodě, až na těch pár tvých ideologických žvástů - ti zlí levičáci teda! - ale nejdřív: to tvoje "cikánské etnikum" kočovalo v čsr hlavně v oblasti čech, na slovensku a zakarpatské rusi byli většinou dost usedlí... A už tehdy byly snahy je vyčistit, é teda vlastně asimilovat a usadit , což se úplně povedlo za protektorátu a ne až za gottwalda. Po válce tu zbylo českých romů jen zlomek, dněšní čeští cikáni jsou vlastně hlavně slováci a olaši až potom v malém procentu češi a maďaři.
Jinak z těch tvých závěrů co z toho vyvozuješ, nevím jestli si to doopravdy myslíš, ale opravdu je podle tebe svoboda jednotlivce ztotožnitelná se svobodným tržním hospodářstvím? Z konce třetího odstavce by to tak vyplývalo, mě třeba napadá tuna příkladů, kdy tomu tak není. Vzhledem k tomu že potom do toho mícháš ještě punk před 89 a hitlera, tak mě to přijde jako dost laciný pseudoargument, taková šikmá plocha: levice - omezování hospodářství - omezování osobní svobody - totalita - komouši proti punku - nácci proti jazzu. Dejte si všichni pozor aby to tak nedopadlo! Takový logický klam - navenek to vypadá, že to pozdější vyplývá z předchozího a potvrzuje přiští, ale není tomu tak. Pokud to nebyl záměr, tak je to jen nesmysl, pokud byl, tak demagogie a tu si nech od cesty.

Potom taky, proč nenapíšeš nějaký moderní příklad svobodného trhu jako třeba viktoriánskou anglii?

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.9.2010 9:35

P.B.V.: ahoj, to je právě ta naše marná válka, jak jsem o tom psal chrpákovi.

Jedná se o opravdový boj s větrnými mlýny, neboť zmatení pojmů všem levicovým intelektuálům (novináři, prostředí universit a podobně), to tak vyhovuje a nechtějí přiznat, že socialismus měl i své temné stránky.

 
P.B.V.
P.B.V. - 4.9.2010 9:25

mrtvola: Taky se marně snažím tohle zmatení pojmů uvádět na pravou míru už spoustu let. Asi před deseti lety mě třeba jeden známý představoval svému kamarádovi neonacistovi: "Tohle je levičák a tohle je pravičák.", přičemž ten levičák jsem měl být samozřejmě já a pravičák ten nácek; marně jsem se jim snažil vysvětlit, že je to přesně naopak, že já jakožto konservativní katolík a monarchista, ač punker, stojím napravo od spektra, zatímco ten plešatý národní socialista je levičák jako poleno.smajlik - 1

 
Skuhry
Skuhry - 4.9.2010 1:22

V tom případě já chápu dobře a celej ten dvoustranej systém jsem pochopil...Taky chápu to, že nic neni jenom černý nebo bílý, což je právě problém v tom se v něčem vyznat...Ideologie s odporem vůči určitý skupině (rasa, národnost, sex, orientace a prostě všechno) přece nemůže být absolutně pravicová, když neuznává základní prvek pravicovýho společenství - individualismus... Svobodu jednotlivce...To, že národní socialisti jsou proti menšinám, jenom proto, že se některý z tý menšiny neumí postarat samy o se mi nezdá moc individuální postoj k člověku. To neni individualismus, ale předsudek vůči kolektivu a přece každý člen kolektivu je jednostlivec...

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-69