TAKZVANÁ A SKUTEČNÁ EXTRÉMNÍ PRAVICE

TAKZVANÁ A SKUTEČNÁ EXTRÉMNÍ PRAVICE

Již pár let se vám snažím namlátit do palic základní rozdíly mezi pravicí a levicí a také skutečnost, že jak národní socialismus (nacismus), tak fašismus, toho mají velmi málo společného s pravicí, tedy s tradičním liberalismem. Mám však tísnivý pocit, že neustále mluvím do zdi. No a tak jsem se pokusil shrnout vše do jednoho přehledného článku. Snad to bude pochopitelnější.

Ideály pravice jsou následující: svoboda jednotlivce (individualismus), svobodné tržní hospodářství, minimální zásah státu jak do svobody jednotlivce, tak do svobodného tržního hospodářství. Pravicový postoj spočívá zjednodušeně v tom, že se každý snaží postarat sám o sebe a na nikoho se nespoléhat. Individualismus neznamená egoismus, spíše se jedná o zodpovědnost za sebe a za své jednání. I tradiční liberál si samozřejmě uvědomuje, že existují lidé, kteří pomoc státu potřebují jako nemocní, invalidé, opravdoví nezaměstnaní a podobně.... Aby nedocházelo k nějakým omylům, nepovažuji současnou ODS za pravicovou stranu, je podle mne někde ve vágním pravo-levém středu něco málo napravo od ČSSD.

Levice oproti individualismu staví solidaritu a kolektivismus, což zjednodušeně znamená, že se tatíček stát o všechny postará. Je nutné si uvědomit, že peníze k oné solidaritě stát nevyhraje ve sportce, ani vám je Bohouš Sobotka, či David Rath nerozdají z vlastních osobních úspor, ale jsou vybrány díky zdanění daňových poplatníků. Tedy těch blbů, jako jsem i já, kteří pořád pracují. Zároveň lidi vychovává k tomu, aby si zvykli na sociální dávky, přestali pracovat a věřili, že stát, nebo-li přesněji řečeno politici levicových stran, to všechno nějak zařídí. Nejkřiklavějším příkladem onoho fenoménu je u nás cikánské etnikum, i když změnu jejich původně kočovného životního stylu u nás vymysleli a zrealizovali již za protektorátu Hitlerovi národní socialisté, aby ho pak Gottwaldovi komunisté dokonale završili. Dalším důležitým znakem levicového vidění světa je samozřejmě omezení svobody tržního hospodářství státními zásahy, jež může dospět až k totalitním tendencím, k plánovitému řízení a kontrole celé ekonomiky. Totalitní režimy zároveň omezují i osobní svobodu jednotlivce (německý národní socialismus, marxisticko-leninský ruský socialismus, nebo-li komunismus). Ti starší z vás si pamatují, jakým způsobem se v ČSSR zacházelo s punkovou hudbou (tedy projevem dekadence zahnívajícího kapitalismu) a s punkery. V knihách se můžete dočíst o tom, jak se v nacistickém Německu z úplně stejných důvodů zakazoval jazz.

Pokud se přeneseme do říše zvířat, dal by se rozdíl mezi příznivcem pravice a levice velmi zjednodušeně demonstrovat třeba na praseti divokém, které žije na svobodě a každý den bojuje o přežití v hlubinách lesa, a praseti domácím, které dává přednost klídku a pohodě ve vepříně s péčí a každodenním přísunem žrádla.

 

TAKZVANÁ EXTRÉMNÍ PRAVICE:

 

Fašismus (korporativismus)

Fašismus vznikl v Itálii a jeho ideologové se pokusili uskutečnit nový společenský řád, jenž by nahradil pluralitní demokracii. Fašismus se vyznačoval tím, že se snažil najít třetí cestu mezi liberalismem (kapitalismem) a marx-leninským socialismem (komunismem). Jednalo se o silně centralizovaný státní systém, jenž posléze skončil jako totalitní diktatura. Fašismus v Rakousku byl ještě o něco více ovlivněný katolicismem, než v Itálii, na příkladu Rakouska je zajímavé, že skončil atentátem na fašistického kancléře Dollfusse a nastolením národně-socialistické diktatury. Fašismus v Maďarsku byl zase zvláštní tím, že se situoval mnohem více nalevo, než v ostatních zemích v Evropě. Fašismus měl i svou pravicovou odnož v Chile a částečně i v Salazarově Portugalsku. Italský fašismus jsem podrobně zpracoval v tomto článku: Fašismus v Itálii

 

dm

Nacismus (národní socialismus)

Dalo by se říct, že reálná politika Hitlerova Německa v ekonomické a sociální sféře se situovala někde mezi současnou levicí (sociální demokracií) a ultralevicí (komunismem), měla však i jisté rysy pravicového konzervatismu. Jeho ideologové tvrdili, že se jim podařilo zrušit tzv. třídní boj, neboť společenské třídy nahradili společenstvím německého lidu, národem. Součástí podle nich jediného a správného socialismu byl na tu dobu neuvěřitelně vyspělý sociální stát, o čemž jsem se dlouze, i když zatím neúplně, vyjádřil zde:

Hitlerův sociální stát

 

Přiložené fotografie jsem převzal z webu Ing. P.Paulczyňského a pochází z loňské manifestace dnes již zakázané národně socialistické Dělnické strany na 1. máje v Brně.

 

 

 

celo pruvodu

OPRAVDOVÁ EXTRÉMNÍ PRAVICE:

 

Libertarianismus (minarchismus)

"Centrální ideou libertarianismu je to, že lidem se musí nechat možnost žít si vlastní život podle jejich představ. Naprosto zavrhujeme ideu, podle níž se lidé musí bránit proti sobě samým užitím síly. Libertariánská společnost nebude mít zákony proti drogám, proti riskantním hrám, proti pornografii, bezpečnostní pás v autě nebude povinný. Zavrhujeme myšlenku, že by lidé měli vůči jiným uplatňovat nějaká práva s jedinou výjimkou práva, aby je ostatní nechali na pokoji."

D.Friedman, Vers une société sans État, 1992, str.1

 

Libertariáni požadují vysokou míru svobody jednotlivce, právo na soukromé vlastnictví a volný trh. Navazují na klasický liberalismus, ale neuznávají stát, nebo, lépe řečeno, stačil by jim jen opravdu minimální stát, jenž by chránil občany proti nátlaku a násilí. Libertarianismus na Wikipedii.  Zajímavý článek o libertariánství napsal Luboš Zálom.

 

Libertarianismus (anarcho-kapitalismus)

Anarcho-kapitalisté jako L.Spooner, či R.Nozick považují stát za ilegální a kriminální výtvor omezující základní individuální svobody. Vychází z ideálů absolutního práva každého jednotlivce nad svým životem a nad svým majetkem, které je podle nich přirozeným právem každého člověka. Stát, jenž fiskálním výpalným, tedy výběrem daní, okrádá občany o jejich majetek, je v jejich očích zosobněním rozsáhlé kriminální organizace. Jejich cílem je zrušení politického řádu, jenž je organizován státem, za současného nastolení zákonů svobodného trhu. Mají v úmyslu naprosto zprivatizovat školství, policii, soudnictví, armádu, všechny služby....

 

Osamělý poustevník

Ideálem extrémního pravičáka je osamělý poustevník žijící někde v pustině mimo lidskou společnost zcela odkázán sám na sebe, jako byl na sklonku života například zakladatel tao, moudrý a Duchem osvícený Lao-c'.

mrtvola


4.9.2010   Rubrika: Literární fabrika   |   Komentářů: 69   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,3
PUNK 1,3
 

Diskuse ke článku - TAKZVANÁ A SKUTEČNÁ EXTRÉMNÍ PRAVICE

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-69
P.B.V.
P.B.V. - 6.9.2010 12:47

punkie. Cena fotovoltaických panelů loni klesla o 40% a bude se dále snižovat, stejně jako cena energie jimi vyrobené (loni 13 Kč za 1 kWh, letos 12). Pohled na čistou, tichou solární elektrárnu ve mně vzbuzuje daleko libější pocity, než pohled na odpudivou smradlavou elektrárnu uhelnou nebo betonové jaderné monstrum. Alternativní zdroje v kombinaci s decentralizací, šetřením a novými technologiemi mají budoucnost, uhlí a jádro je pravěk a cesta ke zkáze.

 
punkie
punkie - 6.9.2010 11:47

P.B.V. :sorry, ale současné technologie na sluneční energii jsou ubohé. účinnost je chabá a s postupem let se ještě snižuje. Naopak výroba těchto kolektorů je extrémně drahá, takové sluneční elektrárny jsou potom stavěny na zemědělské půdě a loukách. Je to tak drahé a účinnost tak malá, že je potřeba takovou elektřinu dotovat mnohonásobně. Kdyby byla v oběhu jen taková elektřina a měla by se reálně zaplatit, tak by všichni ti "obyčejní lidé" s plnou hubou keců začli svítit petrolejkama a prát v potoce.

Atomové elektrárny máme u nás dvě. Pouze dvě. A mě osobně se jaderky líbí. vždycky když jedu kolem Dukovan, tak se kochám tou stavbou. vypadá to jako pevnost :-)

Každopádně za zdroj budoucnosti považuju slunce, ale obávám se, že v současně chvíli na to ještě naše civilizace nemá.

 
Skuhry
Skuhry - 6.9.2010 11:17

Jo a vlastně jsme se ještě teď o prázdninách přiblížily Springfíldu s tou hořící skládkou pneumatik...tři dny to tady hořelo a po dešti se to ani nedalo smrady vydržet...Já šel to ráno po dešti do práce a prej v 7 varovali lidi ať raději nevycházej ven. :D A já už od šesti v práci, takže kdybych to slyšel, nikam nejdu. :D A příroda taky musela dostat pěkně naprdel po vsáknutí těch jedů...Ale v tomhle kraji už si ta zeleň musela zvyknout, jinak by si to nedala. :D

 
Skuhry
Skuhry - 6.9.2010 11:13

O těch uhelnejch mi povídejte, bydlim v Kadani...Hned kousek Prunéřov 1 a 2, Tušimice (už jenom jedna) a důl Merkur za ní...A v Krušných horách v dálce nad Kadaní je obří pole větráků, ale nejspíš pro němce, pač to má i německý investory...Jako práce tady tim pádem je, ale jak pro koho, lidi si tu práci drží a na šachtě nebo elektrárně jsou lidi minimálně 20 let...Než se to vystřídá, tak je tady stejně nezaměstnanost...Dvě obří průmyslový zóny s hnusnejma fabrikama tady zaměstnávaj lidi z širokýho okolí, ale stejně to nestačí, pač je tady hafo lidí bez práce...Nechápu to...A za ty emise co tady sou (dřív inverze každej tejden, jako malej si pamatuju černě pokrytej led a sníh) nemáme ani levnější elektriku...Mělo by se to brát podle toho jak moc ti výroba toho co spotřebováváš škodí...Znám lidi co se kvůli astmatu nebo jinejm problémům museli odstěhovat...

 
P.B.V.
P.B.V. - 6.9.2010 10:54

punkie: Myslím, že taková uhelná nebo jaderná elektrárna krajinu hyzdí a ničí daleko více, než fotovoltaická, a že by se na jejich výrobu spotřebovalo více energie, než vyprodukují? To ti snad jen tak ujelo. Já osobně se domnívám, že řešením je decentralizace výroby energie i rozvodných sítí, malé vodní, větrné, sluneční atd. elektrárničky, mnohde už to funguje, jede takhle už několik obcí u nás s osvícenými starosty, a samozřejmě technologie budoucnosti, ty přijdou, vlastně už přicházejí viz dokument Architekt odpadu, pasivní domy apod., každopádně se musí začít energií pořádně šetřit, současná plýtvavá civilisace nemá šanci na přežití.

 
Radovan
Radovan - 6.9.2010 10:54

punkie: souhlasím

 
punkie
punkie - 6.9.2010 9:42

P.B. V. :osobně si teda nedokážu představit, jak by mohla naše republika vyžít z obnovitelných zdrojů. Přehrad s elektrárnou se k nám už moc nevleze, větrné elektrárny rovněž mnoho energie nepřinášejí, navíc nevypadají v krajině příliš dobře. Sluneční elektrárny jsou největší zhovadilost. Totální zhnusení krajiny, jejich výroba je eneregticky náročnější než celý objem energie, kterou jsou schopni vyrobit, jsou tedy neekologické, rovněž jsou neekonomické, taková elektřina se musí dotovat, zdražuje pak elektřinu všem.
atomovou energii považuji za dočasné řešení, než lidstvo přijde na lepší možnosti, jak využít energii ze slunce. zatím tam ještě nejsme. taky technologický pokrok je příslibem, že z jaderného odpadu bude jednou palivo. Ostatně taky předpokládám, že dnešní skládky se budou jednou těžit. např. pneumatiky budou jednou žádáanou surovinou. ropa totiž nebude :-)

za totálně nejhorší řešení však považuji uhelné elektrárny. nechápu, jak někdo může tak geniální surovinu spalovat.

jestli nás nějaká jiná civilizace sleduje, tak si asi říká, že jsme fakt idioti... :-)

 
P.B.V.
P.B.V. - 6.9.2010 7:58

mrtvola: S tvým názorem na spásonosnost jaderné energetiky bych si dovolil nesouhlasit. Četl jsem studii, docela přesvědčivě dokládající, že spotřebu energie v ČR lze pokrýt ze zdrojů alternativních k uhlí i jádru. ČEZ už taky pomalu otáčí kormidlo a začíná stavět tři solární megaelektrárny (Milovice 50 MW, Ševětín 30 MW a Chvalovice 20 MW). A že se celá produkce Temelína vyváží, je obecně známá věc. To spoléhání na lidskou genialitu, která určitě vymyslí, co s jaderným odpadem, mi taky moc nevoní.

 
punkie
punkie - 6.9.2010 7:10

dobrej článek, zmatení pojmů mě taky sere... Média v tom mají bordel. Dřív jsem byl těžkej anarcho-kapitalista, s postupem času a po vystudování ekonomie se už přikláním k tržně sociálnímu hospodářství. Ovšem má představa se s dnešní realitou absolutně neshoduje... Hlavně ta EU mě sere...

 
Skuhry
Skuhry - 5.9.2010 13:31

mrtvola: Tu trojku nejspíš špatně napsal, že vnější regulovaný trh způsobí katastrofu...To bych pak pochopil jako puštění si investorů do svojí země a tim pádem pak úplnej zánik země...Něco jako je teď u nás s těma krásnejma českejma podnikama, který už jsou buď ovlivňovaný z větší části zahraničnim investorem a nebo úplně převedený na zahraniční trh...
Jinak s těma drogama souhlasim...Až na to, že drogy nejdou legalizovat...Jsou v tom moc velký nezdaněný prachy a proto jsou proti tomu...Jim nevadí, že se lidi sjížděj a umíraj nebo kradou, jim jde o černej trh z kterýho nic nemaj...Šlo by to jedině s trávou, ta kdyby se legalizovala i v sušení a možnosti mít kolik chci, tak by rozhodně obchod s ní klesl...I když pořád by se našli lidi co by si jí radši od pěstitele koupily než aby si vypěstily svojí...To samí s ostatníma drogama, perník si taky každej může uvařit sám...Já mám k drogám otevřenější přístup jak ty, no...Dokud mě nijak neovládaj a nemění moje priority, jsou mim přítelem...

 
Skuhry
Skuhry - 5.9.2010 13:15

Winďas: Já vyrůstal v (timhle způsobem) nejhorší čtvrti v našem měste a mám mezi cigánama hodně kámošů z dětství...Samozřejmě takej ten černošskej život typu bronx některý praktikujou i tady a občas i já měl problémy, což nechápu...Jednou jsem týpka co na mě zkoušel taký ty triky bez násilý (např. hele ten telefon je můj, tys mi ho ukradl) seřval za to, že to na mě zkouší, že já bojuju proti předsudku, kterej je na jeho národnost dost rozšířenej a on se mi takhle odvděčí...Jinak cigáni maj mnohem pevnější rodinu a pomáhaj si mnohem víc jak češi a sám mám radši cigánskou kulturu, pokud neobsahuje obtěžování takejhlema gangstama...Jinak za 15 let vyrůstání na sídlišti jsem si zvykl, že jsou trošku horká krev a při hádce serou na okolí a řvou, ale to je i u čechů, jenom v menší míře...Ale jak jsem řekl, v každym je kus nácka a občas když ho fakt naserou, tak určitě prohlásí něco rasistickýho...Řidit se heslem neodsuzuj národnost, odsuzuj konkrétní osoby je podle mě nejlepší možnost jak ochránit nevinný lidi z řad cigánů...Mě například v životě mnohem víc nasralo čechů a i kdyby to byli cigáni, tak nebudu proti všem...

 
Radovan
Radovan - 5.9.2010 11:33

mrtvola: na druhou stranu uvidíme, co policajti ututlají a co si vymyslí média. Aby ztoho zase obě strany vyšly jakžtakž s čistým štítem, kdo ví. Každopádně noviny dokážou udělat šílence z kohokoliv. Připomíná mi to ten nový film ¨Prokletý Ostrov¨.

Skuhry: Hmm, asi máš pravdu, pokuď to mám rozvést, dobře pokuď jsou ty rodiny uřvané dobře mají to v krvi, ale chápu že se to nedá vydržet, moje přítelkyně totiž bydlí v takovém ghettu. Mám tam strach jezdit za ¨bílého¨ dne, není totiž den kdy se k tobě někdo nepřichoméjtne pod záminkou cigára nebo rovnou na férovku déj prachy. Nejvíc mi vadí právě tyhlety individua zčichané techem co si vólně kráčí přes křižovatku ve špičce s bandaskou u nosu. Ano dělaj to i bílí ale proč se stím nic nedělá? Prostě tuhlenc nepřizpůsobivou asociální krimiverbež (jak bílí i černí) nějak řešit. Vždyť v těch šalinách tady už jde kolikrát vážně o kejhák a to nepřeháním...smajlik - 2

abc: to jsem taky udělal a hádej co jsem za 5 minut viděl u tesca když jsem stál na zastávce? Cikána jak vytáhl nůž na nějákého kluka... a oté snědé bandičce co nastoupila o zastávku dále a zničila otvírání zadních dveřích radši ani nepíšu. Tady místo na sebeobranu nestačí už ani boxer...závidím Ti že bydlíš v lepší čtvrti, aspoň máš klid! To chceme vpřece všichni že

 
mrtvola ©
mrtvola © - 5.9.2010 11:16

šením.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 5.9.2010 11:16

abc: Nevím přesně, jestli jsem správně pochopil, o co ti jde. Pokud se ti to nezdá, tak ty otázky můžeš formulovat trochu jinak. Trh nepovažuji za nějaký všelék, nebo co. Je to vlastně taková hra, jejíž účastníci díky dovednosti, nadání a štěstí vytvářejí bohatství a zároveň uspokojují potřeby obrovského počtu lidí, které neznají. Je jasné, že někteří z nich neuspějí a jejich očekávání se nevyplní, ale to vše je součástí rizika, které jednotliví hráči postupují. Trh není ani spravedlivý, ani nespravedlivý, on prostě byl, je a bude a funguje navzdory všemu. Stejně tak není spravedlivá, či nespravedlivá skutečnost, že nějaké zemětřesení zboří kostel plný modlících se lidí.

1) Myslím, že v případě trhu s otroky se jedná hlavně o záležitost morálky a stupně vývoje lidské civilizace. Prostě o to, že si lidé uvědomí, že je nemorální za podobných podmínek obchodovat s jinými lidmi.
2) Díky trhu s některými drogami (alkohol a tabák) bohatne i stát. Osobně bych všechny drogy legalizoval a řekl bych, že ten problém, o kterém píšeš, by nebyl tak dramatický. Jsem toho názoru, že právě státní represí a státním zásahem do volného trhu s drogami, se z toho stal tak výnosný obchod pro některé ty podnikavce, o kterých píšeš. Drogy, kromě piva, neužívám, ale jsem přesvědčen o tom, že to je (samozřejmě od plnoletosti), věcí každého z nás a ne nějaké represivní státní moci.
3)Není mi jasné, na co narážíš, mohl bys to doložit nějakým konkrétním příkladem?
4)Co se týče jaderné energie, tak ji v současné době považuji za nejvýhodnější z možných řešení i s přihlédnutím k oněm rizikům, která uvádíš. Jsem založením optimista a věřím lidem, čímž se liším od nejrůznějších hlasatelů apokalypsy jako třeba oteplovací guru Al Gore. Takže jsem přesvědčen o tom, že i likvidace, či jiné využití jaderného odpadu se časem vyřeší. Zastávám názor, že bychom si měli ze strategických důvodů zachovat značný stupeň energetické nezávislosti a vzhledem k tomu, že nemáme ani plyn, ani ropu, ani vysoké hory a fůry řek jako v Rakousku, či větrné pobřeží oceánu jako v Holandsku, je jaderná energie tím nejefektivnějším a zároveň nejvýhodnějším ře

 
abc
abc - 4.9.2010 23:22

Winďas: jestli pociťuješ nějaký hormonální přetlak, tak se běž proběhnout ven.

Mrtvola: Hele přemýšlel jsem nad tím a napadají mě příklady kdy volný trh může svobodu občanů omezovat (míněno tím, že je třeba zabije). Jsou to takové obecné tendence, které pozoruju dneska.

1. argument jsem si pracovně nazval Trh s otroky. Společnost je zcela svobodná, ale jsou jedinci, kteří nejsou považováni za lidi a tak můžou být nesvobodní ku prospěchu práce svých pánů. Můžou to být černoši, primáti, bezdomovci...

2. argument jsem si nazval Trh s drogami. Někteří podnikavci se zcela bez zábran stanou prodejci škodlivin, které se ale ostatním líbí, nepotřebují je, ale rádi si je koupí i když způsobují "nesvobodu" nebo smrt. Někteří podnikavci mají pod palcem distribuci informací ostatním a proto může trh fungovat dál, všichni se cítí svobodně.

3.jsem nazval Maledivy, ale může se jmenovat i Bhaopal. Všichni členové společnosti jsou svobodní, mohou si dělat a kupovat, co chtějí, ale vnější ničím neregulovaný trh způsobí katasrofu a zničení jejich slabé (chudé) společnosti.

4.jsem nazval Jaderný odpad. Svobodná společnost musí zajistit distribuci rizik, které samovolně vytváří svou neomezenou činností. Ty se pochopitelně navyšují a omezují své současníky v prostoru a následovníky v čase.

 
Skuhry
Skuhry - 4.9.2010 20:43

Winďas: V každym je kus fašouna, jenom to dobře skrejt
Nemiluju vás a přeci musim s váma bejt
z textu Šanov 1 - Nebudem

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.9.2010 18:38

winďas: nevím, do jaké škatulky patříš, neřeším to. Vždycky si mně připadal jako rozumný týpek. Jako, zakončit problémy se sousedem tím, že vyrušíš celou jeho rodinu, mi nepřipadá jako vhodné řešení. Možná to šlo všechno zvládnout nějak jinak, ale zatím o tom všem není moc informací.

Mně také vadí celá ta pozitivní diskriminace a podobné moderní trendy, které vytvářejí speciální právní režimy pro různé menšiny jako cikány, nebo homosexuály a podobně. Ale pořád jsem toho názoru, že násilí nic nevyřeší.

 
Radovan
Radovan - 4.9.2010 18:07

vtom amoku střílel po všem co se hlo, tomu bylo už všechno jedno..kdo ví co vtom bylo. Na druhou stranu do jaké škatulky bych patřil když mám přátelé mezi žlutýmy i černochy atd. nikdy jsem proti jejich národnosti či kultůře nic neměl, ale u cikánů cítím odpor néjen proto že mě denně ¨otravujou¨...co jsem zač? nácek? rasista? nebo co je ted v módě za slovo? Můj názor je takový, že ten rasismus je v poslední době spíš více obrácenně...ikdyž z historického pohledu si za to můžem vlastně sami

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.9.2010 15:49

winďas: ty vole, běž do prdele s takovými názory, ten psychopat sejmul i dvanáctiletého kluka.

 
Radovan
Radovan - 4.9.2010 15:01

vůbec se nedivím tomu Slovákovi, že mu prdly nervy a šel ty uřvance vodkráglovatsmajlik - 3

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-69