Šanov 1 - Delikatesy

Šanov 1 - Delikatesy

Ták a je to tady. Na tuhle desku od jedné z mých nejoblíbenějších kapel čs punku jsem opravdu čekal jako na smilování. A že se vyplatilo čekat, tak o tom žádná!

Čím bych asi tak na úvod začal? Vezmu to asi takhle. Od kapely Šanov 1 mám prakticky úplně všechno, co se jim za svojí dlouholetou existenci podařilo vydat, a tuhle desku řadím mezi jejich nejlepší počiny. Jasně, alba Konec světa a  On The Shit už podle mě nepřekoná nic a myslím, že tam kapela byla jasně na vrcholu, ale deska Delikatesy, dámy a pánové, rozhodně stojí zato, abyste si ji alespoň poslechli. Hned první vál nese stejné jméno jako celé album a je to takovej pomalejší předvoj toho, co nás později čeká. Nic to ale nemění na faktu, že řepou se v refrémech dá taky velice slušně mydlit a utopistickou větu: "Prej se budem mít fajn," si taky nejeden punker, nebo nejedna punkerka zařvou rádi. Já osobně bych to ale nějak vážně nebral, obvzlášť, když vidím, co ti čůráci tady u nás za ta léta předváděj. Nakopat je kanadama do těch jejich tlustejch prdelí a vychcanejch hlav, kurvy! Uf, tak jsem si "ulevil" a můžem se přesunou k druhýmu válu, kterej nese název "Ty tomu věříš?", a já ho řadím jednoznačně k tomu nejlepšímu, co se dá na Delikatesách najít. Připomíná mi to Šanováky v úplných jejich začátcích, kde o podobně nadupané palby opravdu nebyla nouze, a z časů, kdy po jejich koncertu jsem byl z pravidla vždy zralej na odvoz rychlou záchrannou službou, páč jsem z toho poga byl vždy tak vyždímanej, dobytej - prostě úplně na sračky :-) Pak přišly doby, kdy Radovan a spol (píšu a spol, páč jednoho času se tam muzikanti měnili jak ponožky), začali všemožně experimentovat a myslím, že tenkrát ani oni sami nevěděli, co chtěj vlastně hrát, až se zase co se týče sestavy ustálili a zřejmě dospěli k pořekadlu: "Ševče,drž se svého kopyta" - což, jak jistě víte, znamená, že člověk má dělat to, co umí, a né se srát do něčeho, co jde mimo něj. U kapely Šanov 1 to bylo ku prospěchu věci, o tom ani popel. Sestava Radovan "Nikita Boy" Šantrůček, zpěv, basa - Jan Plocek, zpěv, kytara a Petr Šuba, zpěv, bicí, je za poslední léta asi ta nejlepší,co se mohla sejít. Hlavně kytarák už se mi nějakej ten pátek velice zamlouvá co se týče hraní a jasně říkám, že já u týhle kapely dlouho takhle vostrýho kytaristu, kterej se s ničím nemaže, neviděl. Přišlo to až posledních pár let dozadu. Jen doufám, že ho Nikita něčím nenasere a on ještě nějakej ten pátek vydrží :-)))

Třetí pozici drží stará známá "Děti ráje", která je mezi punx profláklá asi tak jako soudruh Michal David se svejmama Poupatama a Spartakiádou před rokem 1989, bohužel jen s tím rozdílem, že Šanov se pořád drži svého, kdežto ta vyžraná ikona populární hudby za zenitem došla až tak daleko, že když před ní na mítingu ČSSD zamáváš lovákem, tak by snad ani neváhala tehdejšímu předsedovi strany Jirkovi Paroubkovi přeblafnou bambitku a ještě u toho s tesknivým výrazem ve ksichtě pět starý známý "Krááásnýýýý úúúúDěl.... ňa ňa ňááááá...... Ale tak, každej jsme nějakej, že :-))))))) No, ale to jsem klasicky odbočil. "Půlnoc vidí ve tmě", tak je skladba čtvrtá, která trošičku inklinuje k HC, s kterým se vlastně Šantrůčkovci kamarádí a solidně ho hrajou dlouhá léta. Na mě je to spíš taková oddechovka a od nich spíš sjíždím rychlejší skladby viz pětka "O kočkách a lidech", která je pro fanoušky poga jak střižená na míru. Uřvanej Radovan, Kuřeteho syrová solovka a našlapaný bicí alá Dr Matlák, tak to je na tenhle styl tance jak dělaný - no né ? Já vím, že jo :-)))) Nudit se nebude ani dál, o čemž vás hravě přesvědči song "Co je?", kde se naplno projevujou frontmanovy hlasivky v refrénu "Co jéééééééééé....???" a celkově tyhle Radovanovi "úlety" v provedení neskutečněj jekot nebo řev, jak chcete, patří a nebejt tohodle, tak by ten Šanov ani nebyl doposud oblíbenej mezi fans (teď jsem si dost dovolil :-))). Jasně, jde taky především o muziku, kterou mezi nás hrnou, ale třeba pro mě je to jeden z mnoho oblíbenejch prvků, bez kterýho už by to nebylo ono.

Sedmička v pořadí s názvem "No jasně!" mi příjde jako "nejslabší" z alba, což ale v zápětí nahrazuje pecka "Poslední svět", kde to zase šlape tak, jak má a po více přehráních ji taky řadím na přední příčky a zase se mi vleje do hlavy chuť na ně někam vyrazit a vůbec celkově někam vyrazit. Výmluvy, že není čas tady používat nebudu (i když to poslední měsíce byla pravda, a když už zase ten čas byl, tak jsem pro změnu neměl ani na vlak :-))) ), vždycky se to dá nějak udělat - stačí jenom chtít, jak zpívá tuším Zeměžluč. "Stigmata" šmahem přeskočím, pouze poznamenám, že se jedná taky o velice zdařilé dílo v podobě solidního rachotu, ale co je ještě větší, ba snad největší nářez na desce, tak je bezesporu nakládačka "Protože nás to baví!". Tu řadím společně s druhou a předposlední skladbou jednoznačně k tahounům alba a néjen jeho! Kytary, bicí, řev - jedním slovem NÁŘEZ!!!!!!! Hlavně řev a ty sola nemají chybu a tuhle pecku hraju dokola už od pondělí, kdy mi to od Papagáje přišlo. Někdo třeba bude namítat, že tady jednotlivé songy až moc vychvalu a já nevím co ještě, ale věci se mají prostě tak, že se jim album povedlo a na rozdíl od posledního nahraném v roce 2006 Music War, které se mi moc (spíš vůbec), nelíbilo, tak tohle je úplně něco jiného a máme možnost slyšet zase starej dobrej Šanov. Ták a dostáváme se právě k té předposlední skladbě "Slunce na vždy", kdy hlavně starší ročníky proživše si komunistickou totalitu až uslyší refrén "Dobrý den, já jsem člověk..", tak se jim hned vybaví sloka provařenýho bolševickýho "hitu" "Pusť vsedga budět solnce" v podání soudruhů Ostrovskij - Oshanin. Jen tak pro prdel si sežeňte originál a porovnejte :-)))))) Co dál? Asi budem finišovat a to skladbou "Proměny", kde, světe div se, uslyšíte i ženský zpěv, kterej má na svědomí Lenka Svatošová. A že je dobrej, tak o tom nemůže být ani pochyb! Je to takový příjemný (a hlavně nečekaný), spestření na závěr.

Co říci závěrem? Ono, co říci - všechno už jsem vám tady naservíroval a tak snad jen to, že, jak říkám, deska je hodně povedená. Provedení alba je taky pěkně, ač jednoduše ztvárněné (žádná přeplácanost se nekoná), obsahuje i pár fotek muzikantů atd., najdete tam texty jak v našem jazyce, tak v angličtině, žánrovost a styl textů se taky o moc nezměnil, no spíš vůbec. Takže klasická Šantrůčkovina, která na nikom a ničem nenechá nit suchou, však to znáte. Velký plus vidím v kytaristovi Kuřeti, kterej tomu dává spolu s Matlákem za bicími ty správné syrové grády, které podtrhuje Nikita svejma skřekama, ječením, řevem a já nevím čím ještě - jo, samozřejmě basou :-) Takže příjemnej poslech!

Album se dá sehnat třeba tady: PHR

Punku zdar!

Medvěd

Medvěd


16.7.2011   Rubrika: Recenze na CD   |   Komentářů: 60   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 2,2
jde to 2,2
 

Diskuse ke článku - Šanov 1 - Delikatesy

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-59
Vikin
Vikin - 20.7.2011 22:38

Souhlas s Boudzou, Alex by si možná měl "zkalibrovat" měřítko pro nastavování laťky, protože to vynášení Plexis do nebes v recenzi a následný kecy o šanovu tady působí alespoň na mě dost komicky a hlavně shazují jinak dobře napsanou recenzi na Plexis.
Obě desky jsem už parkrát slyšel a myslím že jsou hodně povedený. Zvuk šanova mi vyhovuje, myslím že je dobrej, textům jde rozumět, nástroje jsou vyrovnaný... pohoda :) ... to že narozdíl od Plexis nezní zvuk tak moderně mě nevadí, jako celek mi to do sebe zapadá a baví mě to.

Na závěr bych chtěl říct, že od obou kapel jsem nic nečekal a obě mě příjemně překlvapily (to nepíšu proto, abych někoho nasral, ale prostě to tak bylo :D a taky bych nechtěl být obviněn ze zaujatosti k jedné z kapel)

 
Lord.Alex
Lord.Alex - 20.7.2011 20:34

Medvěd:no to určitě neee, ale ty pravidla děláš pořád mi přijde:=) teda nejen ty, ale dost lidí...

 
Lord.Alex
Lord.Alex - 20.7.2011 20:31

Karlos:ano, nesnášim takový ty, co ty miluješ zřejmě, ale ty zas nesnášíš třeba lidi co paří na party Evropy 2 atd páč si votíráš držku o ně pořád, takže stejně debilně bych se mohl zeptat já tebe a rejt do tebe, dělám to? nedělám. Prostě máme jinej názor a tečka konec.
Jo no, nenoi všechno kolem v cajku, nikdy nebylo, ale tim, že o tom budu dokola brečet v písničkách NIC nezuměnim, ale je to strašně jednoduchý, nač něco vymejšlet, když mužu nadávat. Tohle prostě baví jen určitej okruh lidí, ale to je v pohodě, od toho tu tyhle kapely jsou že:=) Tak si je poslouchej a zlepšujte svět:=) Ale nemusíš se urážet, za negativní názor:=) mluvim o hudebnim CD proboha ne.

 
Medvěd
Medvěd - 20.7.2011 20:21

Lord.Alex: Však pokuď se nemýlím,tak tenhle styl nikdy neměl nějaký pravidla - natož řád a podobně.

Bukva: Zdar! Oni na sobě posledních pár let dozadu hodně zamakali.

 
Bukva
Bukva - 20.7.2011 19:49

Medved: souhlas sanov je hodne svuj. Osobne sem ho moc neposlouchal, byl sem zahorklej kvuli jejich drivejsim zivejm (ne) vystoupenim, ale posledni dobou sem se to naucil poslouchat na squatu ve Z. a musim rict ze je to fakt kurevsky dobra hudbasmajlik - 5

 
Sanovak
Sanovak - 20.7.2011 19:43

Karlos-k tomu co si psal____to vis ,ja rikam furt ze lidstvo zacina degenerovat a dementnet - viz party evropy 2 nebo viz. alex :-)))) hlavne ze ma na zrani v mc donaldu ale na festak nema social,dyby nedostal tu vstupenku tak bude zevlit pred vchodem a zebrat na krabicak :-)

 
Karlos
Karlos - 20.7.2011 19:39

Každý normálně uvažující člověk ty Šanovácký texty pochopí, porozumí jim, tedy každý, komu jeho ego nebrání v tom podívat se občas taky kolem sebe, že není všechno úplně cajk. Ale tady škoda slov.

 
Karlos
Karlos - 20.7.2011 19:32

Mně se taky líbí i Šanov i Plexis, o obou těchto bandách jsem tu psal článek, ale Šanov prostě víc a neznamená to, že hned o Plexis budu říkat, že je to hudba já nevím pro koho atd atd, jak to neustále dělá Alex. Toto je punkový web, takže jsme na jedné lodi, pokud sem ovšem někdo záměrně nechodí škodit a rozeštvávat, že? Alexi, tys někdy dostal od "ultras" přes držku, viď? Ne, že bych ti to přál, ale chováš se tak, ta nenávist z tebe úplně čiší. Že jsi nejdeš raději zatrsat někam na Evropu 2, tam by ti to zjevně vonělo, páč punkáči serou na módu a vůbec na tu tvoji uhlazenou společnost.

 
Lord.Alex
Lord.Alex - 20.7.2011 18:39

Medvěd:no když vznikl punkrock, tak rozhodně nezněl jako šanov, takže jak co má znít je jen na úhlu pohledu že. Podle mě muzika Chelsea, Boys atd.neni zrovna "nářez" ale spíš "sladárny" když už jsi to takhle rozdělil.=) Takže fakt jde jen o vkus.
Tu debilitu s MS komentovat nebudu, víš prd jak to bylo, hlavně ne tak jak to popsal Kilčo, což už sme si vysvětlili, tak nerej.

 
Medvěd
Medvěd - 20.7.2011 18:38

Zorro: I tak se o dá říci,když říkáš.smajlik - 10

 
Zorro
Zorro - 20.7.2011 17:46

Nežfaleš mi nepřipadá jako nějaká kopírka, obvzlášť na poslednim albu se mi zdá, že získali svoji tvář, která mi nepřipomíná, žádnou mně známou bandu, ale třeba se mýlim smajlik - 1

Fialky i Šanov sou dobrý kapely, který si jedou to svý, nevim že se tu tak koušete furt. Každá hraje uplně rozdílnou muziku, takže se to myslim srovnávat nedá, nýbrž je to otázka vkusu. Howgh.

 
Medvěd
Medvěd - 20.7.2011 17:37

Já si myslím,že zvuk desky je v cajku.Nevím,co má co dočinění to,jakej je zrovna rok - nechápu.Podle mě se v podání Šanova znova jedná o to na co jsme byli my "ultras"smajlik - 1zvyklí a proto právě máme tuhle bandu rádi a naopak nám moc nevoní vyžehlaná muzika alá The Fialky,Nežfaleš atd.Já měl vždy zato,že punk se má hrát ostře a né z toho dělat slaďárny.Ale asi je to opravdu tím,jakej je rok a že to všechno šlo kupředusmajlik - 1Šanov mi dál na rozdíl od jinejch,kteří převážně kopírujou starší bandy,příjde pořád svůj,což se třeba o těch dvou nahoře říci nedá a třeba od Fialek mi každá druhá skladba hned připomene Zonu A a jí podobný kapely střihu punku stylu "77 - Na druhou stranu zase beru,že to říká tady znalec Alex,kterej pomlouvá a zbrojí proti sockám a pak se sám snaží vetřít na Mighty sound,aby náhodou to jeho kapitalistický a sobecký ego neutrpělo ránu v podobě zaplaceného vstupného.smajlik - 1To bych do Tebe chlapče neřekl,že budeš takovej škrt!Slávisti no ....smajlik - 20 Ohledně Plexis,tak ty jsem si sehal taky a musím říci,že jsou taky velice povedení a CD se mi zamlouvá,ikdyž jednu chybku bych tam našel a ta se jmenuje malá odlišnost jednotlivých skladeb od sebe,což je trochu škoda,ale zase musím uznat,že Hošek do toho asi dal na svoje léta všechno a nic bych nedal zato,že už nic dalšího nevydají - no uvidíme.Zda jsou texty Šanova nebo Plexisu zajímavější nebo né bych taky neřěšil.Pouze konstatuji,že Šanov se do politiky opíral vždycky víc,než Hoškova banda,která naopak spíš pěla o zábavě a ták.Takhle bych to viděl a to nehleděš na to,jakej je rok.smajlik - 1Mám rád starou dobrou školu,do které bezesporu obě tyto bandy patří...

 
Lord.Alex
Lord.Alex - 20.7.2011 14:41

bodza:že ta deska má mizernej zvuk, za tim si stojim. Hluchej si spíš ty, nebo nevíš, jakej je rok:=) ale vydat desku s takovymhle zvukem dneska byhc se celkem styděl. Jestli se ti zdaj texty zajímavější, tak to je holt názor proti názoru no. Mě přijdou jako nesmyslné. o "zpěvu" bych taky moc nemluvil...Tohle si opravdu nikdo, krom "ultras" nepustí, narozdíl od novejch Plexis. A ze sebe neusírám, nicméně dík za názor. smajlik - 14

 
bodza
bodza - 20.7.2011 13:05

Přečetl jsem si komenty k recenzi a zaujal mě příspěvek jistého Lorda Alexe, našel jsem si pro zajímavost několik dalších jeho postřehů a také přečetl recenzi na novej Plexis...... slušnej ego onan.
Píše že Šanov má mizernej zvuk, texty jsou o ničem a že je to sračka bez nápadu. Srovnám li novej Šanov s jím tak vychvalovaným novým Plexisem vyjde mi zhruba toto (a předem upozorňuji, že proti Plexisu nic nemám a nový album je dle mě povedený): texty jsou bez debat zajímavější Šantrůčkovy a platí to pro všechny alba obou kapel. Špatnej zvuk? no nevím, doporučil bych vytáhnout si uši z prdele. Bez nápadu? ale jdi ty brepto Šanov je 2x invenčnější než Plexis, kteří používají jen klasický punkový akordový postupy, rytmika Šanova je taky podstatně zajímavější a propracoanější. Zpěv? porovnej si x Šantrůčkových poloh a způsobů frázování s Muchem, který frázuje pořád stejně celou desku.
Než začneš pouštět rozumy, zamysli se, jestli by jsi si je neměl nechat na dobu, kdy přestaneš usírat sám ze sebe směšný hochu.

 
AndyČB
AndyČB - 18.7.2011 22:46

Mighty bylo skvělý. A to nemyslim jen kapely a v pohodě lidi. Záchody nebyly plný, krásně studená voda v mycích žlabech, co víc si přát :) Byly tam i tři sprchový kontejnery.. Zbytečných 40ti korun, když je poblíž dokonce i řeka smajlik - 1 Akorát jsem se moc nevyspala, páč mam spacák bez zipu a ta zima mi to moc nedovolovala, stejně jako hovnoo a Rubyy! Řvaný po celej den a noc. Ae to už je klasika.
Miluju tyhle ''pofestivalový'' stavy, kdy mi hučí v hlavě bubny a vůbec celá ta atmosféra smajlik - 10 jdu se konečně vyspat, oo teplý domove!:-))

 
Karlos
Karlos - 18.7.2011 17:24

Konečně jsem si vzpomněl, odkud mám: "...už si nejsme blízko, posloucháme disko"smajlik - 1

Texty písní » Zpraku! - 2001

Značkový hadry, značkový křivky,
značkový hoši a značkovaný dívky.
Programy tendenční, rádia komerční,
už si nejsme blízko a posloucháme disko.

Počítáme slevy, nakupujem ve velkym,
sbíráme kupóny a vyhazujem letáky.
Obchody největší, dvě auta nestačí,
vodkuď se to bere, na to každej sere.

Koho to zajímá, kde vlastně skončíme, normálně žít už ani neumíme.
Zbrojíme, pak se bojíme a místo v pohádce chcípáme na skládce
Koukni se na sebe, jak seš si cizí nebo si pohled růžovej nekaž.
Pravda, co máš rád je v televizi, když na ní z postele každej den koukáš.

Kupujem kredity, píšeme zprávy,
nulová zábava bez pytle trávy.
Komunikace je hromada práce,
koukat se do vočí nám přece nesvědčí.

Koho to zajímá, kde vlastně skončíme ...

 
Kilčo
Kilčo - 18.7.2011 17:15

Karlos: ano tam

 
Karlos
Karlos - 18.7.2011 17:10

Kilčo: Dík. A je to mezi Táborem a Ústím? Nebo si to pletu?

 
Kilčo
Kilčo - 18.7.2011 17:06

Karlos: jo bejvalo tam Love Planet, někde jsou tady v galerii taky fotky

 
Karlos
Karlos - 18.7.2011 16:58

Teď si tak vybavuji, že za ty tři ročníky, co jsem tam jezdil, bylo vždycky pěkně, dokonce nám tam jezdili kropit hasiči cisternousmajlik - 10

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-59