KAŽDÝ MÁ MOŽNOST VOLBY. OPRAVDU?

KAŽDÝ MÁ MOŽNOST VOLBY. OPRAVDU?Neplatí spíše: pracuj jako vůl nebo chcípni!? Opět zdravím všechny čtenáře, kteří zavítali na tyto webovky. Nedávno tu vyšel článek od Medvěda: http://www.punk.cz/index.asp?menu=3&record=12750, zabývající se problematikou nezaměstnanosti v ČR. Myslím, že otázka volných pracovních míst se dotýká i hodně lidí tady. Patřím mezi ně. Dělal jsem nějaký čas u jednoho týpka ve stavební firmě, a jak bývá dnes u různých podnikatelíčků zvykem, za oficiálně minimální mzdu plus něco málo bokem. A to není jediný trend, o kterém všichni dobře vědí (vláda, úřady, veřejnost). V poslední době, tedy v poslední době v okolí mého bydliště (Dobruška), se rozmáhá další trend, který jsem zpozoroval ve stavebnictví a to je propouštění zaměstnanců na zimu domů. Takto jsem se nejenom já ocitl na Úřadu práce. A dostáváme se tak zpátky k minimální mzdě. Podpora z ní vychází na první dva měsíce směšných cca 5000,-, na třetí a čtvrtý kolem 4000,- než je člověk znovu zaměstnán u toho samého „parchanta“, který pak má ještě po straně řeči, že by ji úplně zrušil, protože tak na státu parazituje spousta „nemakačenek“. To si víc než jen malinko protiřečí.

Jsem člověk, který nijak nutně, ke svému životu, nepotřebuje televizi. Občas se ale na nějaký ten pořad také podívám, když teď bydlím zpátky u našich. Jedním takovým je: Máte slovo. V minulém roce tam proběhla debata právě na toto téma, o kterém tu píši. Jistý člověk z Ministerstva práce a sociálních věcí tvrdil, že v praxi prostě není možné, aby někdo mohl někoho na černo platit. Rozumí se tím, že není možné někoho zaměstnat za minimální mzdu a platit mu nějaké peníze bokem. To jsou tedy slova odborníka. Zbývá se tedy pousmát. Nebo si pobrečet? Znám tu spoustu podnikatelů, kteří si i sami sobě přiznávají minimální mzdu, aby platili co nejmenší daně. A tito si potom budou brát do svých úst ty, kteří se, třeba i ne vlastní vinou, ocitli na pracáku, a budou o nich vykládat, že jsou nějací paraziti? Sami přece okrádají stát. No kde to jsme?

Ve svém příspěvku k Medvědovu článku jsem psal: „Tuším, že nyní existuje právní předpis, který zaměstnavatelům ukládá povinnost oznámit Úřadu práce každé existující volné pracovní místo. Tato místa pak visí na těch nástěnkách, o kterých se tu Medvěd zmiňuje, ale že už ta místa jsou třeba dopředu obsazená, nikoho nezajímá. Hlavně, že Úřady práce vykazují nějakou činnost. Tento předpis, o kterém tu mluvím, se má ale do budoucna rušit, pokud tedy informace, které se ke mně dostaly, jsou pravdivé. Pokud by tomu tak skutečně bylo, ptám se: Bude pak těchto úřadů i nadále zapotřebí?“ Ono pravidlo tedy skutečně existuje a je součástí Zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Jak jsem již také nastínil, že se ke mně dostaly jisté informace, že by se tato povinnost do budoucna snad měla zrušit, tak nedávno vyšel, sice na serveru Novinky.cz, ale to teď tady, myslím, nehraje roli, článek věnovaný se přímo tomuto tématu: http://www.novinky.cz/kariera/222952-firmam-odpadne-povinnost-hlasit-volna-mista-co-to-udela-se-statistikou.html, kde mj. stojí: „Ministerstvo plánuje zrušit povinnost firem hlásit každé volné pracovní místo. Hlášení bude nově dobrovolné. Ministr a jeho úřad si od této změny slibují snížení administrativní zátěže zaměstnavatelů i zvýšenou aktivitu úřadů práce při vyhledávání volných pracovních míst a při jednání se zaměstnavateli o možnostech vytváření nových.“ To jsem tedy na tu zvýšenou aktivitu velice zvědav. Opravdu by mě zajímalo, zda těchto úřadů bude i nadále zapotřebí.

Rád bych se teď zase vrátil zpátky k sobě. Medvěd třeba zastává stanovisko, že by do fabriky nikdy nevlezl. Měl jsem na onu věc stejný pohled. U nás na Rychnovsku je dnes vskutku málo pracovních příležitostí a jednou takovou je Škoda Auto v Kvasinách, kde se momentálně o zaměstnání ucházím. Někdo si může říci: „To je tedy punker, panečku, když bude podporovat tyto nadnárodní vydřiduchy.“ Ano, je to proti mému přesvědčení. Neříkám, že není na výběr. Mohu třeba například zpátky do již výše zmiňované stavební firmy, kde když pak ale, nedej bože, onemocním, nedostanu v podstatě téměř nic. Mám takový pocit, že to tak trochu směřuje k tomu, že si lidé budou nechávat dovolené na případná onemocnění, takže budou jen makat nebo marodit. To jsou vyhlídky. V automobilce sice budu podporovat průmysl, který zamořuje Zeměkouli, budu ze sebe dělat pitomce, což ovšem jinde není lepší, ale dostanu za to alespoň slušně zaplaceno (jak ve skutečnosti, tak i oficiálně na pásce) a budu moci brzy podniknout opětovné kroky k osamostatnění. Vím, že peníze nejsou to hlavní, ale když chce člověk někde sám bydlet (teď mám na mysli např. pryč od rodičů), jsou potřeba. Kdo by stál o nějaké živoření kdesi za nějakou almužnu? A taky nic není napořád. Teď jsem mladý, tak mi třeba ona práce na tři směny tolik vadit nebude. Horší to mají starší lidé. Jak je člověku 50 roků a více, hledí se na něho skrze prsty. Co mají tací dělat? Chtělo by to už konečně Reformu s velkým „R“. To se totiž pořád dokola mluví o podpoře vzniku nových pracovních příležitostí a přitom kroky vlády vedou směrem opačným. Nebo to tak vidím jenom já? Co si o této celé problematice myslíte vy ostatní?

Děkuji za pozornost.

Karlos



29.1.2011   Rubrika: Literární fabrika   |   Komentářů: 140   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 3,4
normálka 3,4
 

Diskuse ke článku - KAŽDÝ MÁ MOŽNOST VOLBY. OPRAVDU?

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-140
chrpa
chrpa - 2.2.2011 13:57

P.B.V.: vždyť v hajzlu už smesmajlik - 1

 
P.B.V.
P.B.V. - 2.2.2011 13:49

mrtvola: Rozbití starých společenských struktur a tradic, vynucená flexibilita a každodenní přesuny obrovské masy lidí z místa na místo není pokrok, ale cesta do hajzlu, na tom trvám.

 
chrpa
chrpa - 2.2.2011 12:54

mikesh: jó,už v květnu,počasí je pěkný furt,dokud se ten vzduch dá dejchat,nemám proti počasí nicsmajlik - 1

 
mikesh
mikesh - 2.2.2011 12:14

chrpa: uz v kvetnu? to je dobrej cas, bude pekny pocasi smajlik - 5

 
chrpa
chrpa - 2.2.2011 11:14

mikesh: individualismus jedu hlavně v pogu a ubližujou mi při tom vobčas dost slušněsmajlik - 1
s dětma na mne nechoď,v květnu mi to vypuknesmajlik - 10
jináč máš pravdu,sám nechtěl bejt ani robinson...

 
mikesh
mikesh - 2.2.2011 9:19

chrpa: bejt sam za sebe je podle me spis strach z toho, ze ti bude nejak ublizeno (stejne tomu neuniknes), a z toho vychazi obycejny sobectvi.. pak si to clovek potrebuje nejak okecat pred vlastnim svedomim, aby se z toho nezblaznil, tak vznikaji tyhle filozofie... Kazdej z nas jak tu jsme neco dostal, aby se podelil i s ostatnima.. uz to, ze maly dite je totalne bezmocny a ma jen to co mu daji rodice, me vede k nazoru, ze nutne neco musi predavat dal...a ze individualismus je parodie na smysl lidskyho zivota .-) ale zalezi jak si to kdo predstavuje samozrejme

 
chrpa
chrpa - 2.2.2011 9:08

mikesh: štěstí je nejlepší sdílený,vo tom žádná,ale bejt sám za sebe je taky slušnej nářezsmajlik - 10
co se ouředníků tejká-je to vždycky vo lidech-já kupříkladu podporu dostal a barka s těma samejma papírama né...
ve skotsku před třema rokama museli na pracácích sundat vánoční výzdobu poté,co tam jeden nezaměstnanej svého ouřadu škrtil vánočnim řetězemsmajlik - 1

 
mikesh
mikesh - 2.2.2011 8:55

Medvěd: to je fakt, ale to bude spis o lidech, pokud chce urednik delat svoji praci poradne, aby potrebnejm co nejrychlejc vsechno pomoh vyridit, tak to delat bude dobre.. kdyz ho to tam akorat sere, tak nasira i lidi okolo... docela by me zajimalo za kolik tam ty urednici sedi, tedka jim chteli 10% brat, a jeste k tomu musi poslouchat ty nadavky od lidi jaky to jsou pijavice a vyzirkove... asi neni divu ze jim to trva

 
Medvěd
Medvěd - 2.2.2011 8:37

mikesh: Já nebrečím.Jen mě sere,co je kolem toho běhání a jak každýmu všechno všude trvá.Každej se řídí těma nejdelšíma čekacíma lhůtama a ták...

 
mikesh
mikesh - 2.2.2011 8:24

mrtvola ©: to je nesmysl, clovek neni stvorenej k individualnosti - odjakziva se lidi sdruzovali do spolecenstvi, at uz je to rodina, nebo narod, protoze jeden potrebuje druhyho. Je vyjimka aby byl nekdo tak "silnej" aby zvladnul celej zivot sam. To vede akorat k naprostymu sobectvi, ten tvuj individualismus.. to te nikdy nemuze naplnovat stestim.

 
mikesh
mikesh - 2.2.2011 8:16

Medvěd: tak pokud na to ma narok, tak proc se tu tak rozcilujes? Tak doloz vsechno co je treba a mas to...nevim co bys chtel vic? Moznosti jsou skoro vzdycky. Jenom si spocti, kolik bys usetril, kdybys prestal chlastat smajlik - 16 a za to muzes treba poslat mladou na nejakej kurz aby sehnala lepsi robotu a meli ste se lip, a nebec porad smajlik - 10

 
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 1.2.2011 23:52

Medvěd: s tou praxí máš pravdu no...lidi bez praxe to maj na nic...ale zase už třeba dneska se normálně na střední, na učňáku i na vejšce běžně praktikuje, aby si měl alespoň něco málo...to málo ti pak postačí, aby si sehnal hodně špatnou práci, ale vydržíš tam rok a pak se můžeš už ucházet o kvalitní místo¨
P.B.V: jenže oni pracovali na své, protože jak řikáš v nejčastěji robotovali a když nerobotovali, tak si opečovávali svoje políčko, dojili svojí kravičku a krmili svoje slepice...jestli chceš makat takhle, tak prosim, ale řekni mi, kolik lidí bude chtít trávit 10 hodin denně na poli přes léto a šetřit v zimě co to pude?
kapitalismus právě uspokojuje potřeby všech, protože mu de o blaho každýho...počítej semnou - 19.stol. éra kapitalismu - obrovskej růst životní úrovně, většina vynálezů, který ovlivňujou naše životy a nebyly vynalezený v minulym století zapadaj do 19-týho, ohromnej rozvoj filozofie, první udělování univerzálního volebního práva, demokracie (sice jí vynalezli v řecku, ale pak se jí nikdo dlouho nezabejval), lidský práva, první mezinárodní organizace, rovnoprávnost - takhle bych ti mohl pokračovat do nekonečna...doufám, že argument o x-hodinový pracovní době tady na mě nevytáhneš......ale to je furt o tom, že dneska je moderní řikat kapitalismu to co funguje u nás v republice a na většině kontinentech, což má k pravýmu kapitalismu daleko...zkus se podívat na hong kong...je tam nejvyšší ekonomická svoboda na světě (znamená to např.: svoboda pracovní síly, vlády, právo na soukromý vlastnictví apod.), je tam po japonsku nejvyšší životní úroveň (teď si nejsem jistej, jestli taky neni před nim singapur)...zkrátka kapitalismus vytváří hodnoty pro všechny a tim i blaho, protože jim dává možnost volby, což třebas v socialismu neni

 
mrtvola ©
mrtvola © - 1.2.2011 23:33

chrpa: OK, takze kdybych to mel definovat jednim slovem, tak osobne bych dal prednost tomu;

spontaneita

 
chrpa
chrpa - 1.2.2011 23:28

mrtvola ©: co je nahoř,je i dole-funguje to furt...

 
mrtvola ©
mrtvola © - 1.2.2011 23:25

chrpa: ano, pokud nezůstaneme jen u lidské civilizace.

 
chrpa
chrpa - 1.2.2011 23:24

Medvěd: vesmír...

 
mrtvola ©
mrtvola © - 1.2.2011 23:22

Medvěd: několik miliard lidí, kteří se vzájemnou a nikým neřízenou spontánní interakcí vyvíjí od kmenového společenství ke stále větší svobodě a individuálnosti. Myslím si, že jedním z hlavních faktorů, který to umožňuje, je právě obchod.

Nezastavila to ani katolická církev, nezastaví to ani pravoslaví, ani islám, nic s tím nenadělali ani komouši, nepohnou s tím ani socialisté. Je to jen otázka času, všechny výchylky se samy časem vyruší a pohyb lidské civilizace časem se opět přizpůsobí svým zákonitostem, které vycházejí právě z té sponaneity.

 
Lord.Alex
Lord.Alex - 1.2.2011 23:19

No ty určitě ne...Ty umíš leda nadávat u compu a chlastat pivo

mrtvola: šak ještě, že se to vyvijí, alespon sme se nezasekli někde v pravěku jak nějaké špíny na východě a v ruznejch prdelákovech=)

 
Medvěd
Medvěd - 1.2.2011 22:55

mrtvola ©: smajlik - 1

A kdo na to teda má vliv ?

 
mrtvola ©
mrtvola © - 1.2.2011 22:46

Medvěd: no, posrat se z toho můžeš, ale to je tak jediné, co s tím naděláš. smajlik - 1

Lidská civilizace se totiž nezastavitelně vyvíjí a my na to nemáme žádný vliv.

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-140