KAŽDÝ MÁ MOŽNOST VOLBY. OPRAVDU?

KAŽDÝ MÁ MOŽNOST VOLBY. OPRAVDU?Neplatí spíše: pracuj jako vůl nebo chcípni!? Opět zdravím všechny čtenáře, kteří zavítali na tyto webovky. Nedávno tu vyšel článek od Medvěda: http://www.punk.cz/index.asp?menu=3&record=12750, zabývající se problematikou nezaměstnanosti v ČR. Myslím, že otázka volných pracovních míst se dotýká i hodně lidí tady. Patřím mezi ně. Dělal jsem nějaký čas u jednoho týpka ve stavební firmě, a jak bývá dnes u různých podnikatelíčků zvykem, za oficiálně minimální mzdu plus něco málo bokem. A to není jediný trend, o kterém všichni dobře vědí (vláda, úřady, veřejnost). V poslední době, tedy v poslední době v okolí mého bydliště (Dobruška), se rozmáhá další trend, který jsem zpozoroval ve stavebnictví a to je propouštění zaměstnanců na zimu domů. Takto jsem se nejenom já ocitl na Úřadu práce. A dostáváme se tak zpátky k minimální mzdě. Podpora z ní vychází na první dva měsíce směšných cca 5000,-, na třetí a čtvrtý kolem 4000,- než je člověk znovu zaměstnán u toho samého „parchanta“, který pak má ještě po straně řeči, že by ji úplně zrušil, protože tak na státu parazituje spousta „nemakačenek“. To si víc než jen malinko protiřečí.

Jsem člověk, který nijak nutně, ke svému životu, nepotřebuje televizi. Občas se ale na nějaký ten pořad také podívám, když teď bydlím zpátky u našich. Jedním takovým je: Máte slovo. V minulém roce tam proběhla debata právě na toto téma, o kterém tu píši. Jistý člověk z Ministerstva práce a sociálních věcí tvrdil, že v praxi prostě není možné, aby někdo mohl někoho na černo platit. Rozumí se tím, že není možné někoho zaměstnat za minimální mzdu a platit mu nějaké peníze bokem. To jsou tedy slova odborníka. Zbývá se tedy pousmát. Nebo si pobrečet? Znám tu spoustu podnikatelů, kteří si i sami sobě přiznávají minimální mzdu, aby platili co nejmenší daně. A tito si potom budou brát do svých úst ty, kteří se, třeba i ne vlastní vinou, ocitli na pracáku, a budou o nich vykládat, že jsou nějací paraziti? Sami přece okrádají stát. No kde to jsme?

Ve svém příspěvku k Medvědovu článku jsem psal: „Tuším, že nyní existuje právní předpis, který zaměstnavatelům ukládá povinnost oznámit Úřadu práce každé existující volné pracovní místo. Tato místa pak visí na těch nástěnkách, o kterých se tu Medvěd zmiňuje, ale že už ta místa jsou třeba dopředu obsazená, nikoho nezajímá. Hlavně, že Úřady práce vykazují nějakou činnost. Tento předpis, o kterém tu mluvím, se má ale do budoucna rušit, pokud tedy informace, které se ke mně dostaly, jsou pravdivé. Pokud by tomu tak skutečně bylo, ptám se: Bude pak těchto úřadů i nadále zapotřebí?“ Ono pravidlo tedy skutečně existuje a je součástí Zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Jak jsem již také nastínil, že se ke mně dostaly jisté informace, že by se tato povinnost do budoucna snad měla zrušit, tak nedávno vyšel, sice na serveru Novinky.cz, ale to teď tady, myslím, nehraje roli, článek věnovaný se přímo tomuto tématu: http://www.novinky.cz/kariera/222952-firmam-odpadne-povinnost-hlasit-volna-mista-co-to-udela-se-statistikou.html, kde mj. stojí: „Ministerstvo plánuje zrušit povinnost firem hlásit každé volné pracovní místo. Hlášení bude nově dobrovolné. Ministr a jeho úřad si od této změny slibují snížení administrativní zátěže zaměstnavatelů i zvýšenou aktivitu úřadů práce při vyhledávání volných pracovních míst a při jednání se zaměstnavateli o možnostech vytváření nových.“ To jsem tedy na tu zvýšenou aktivitu velice zvědav. Opravdu by mě zajímalo, zda těchto úřadů bude i nadále zapotřebí.

Rád bych se teď zase vrátil zpátky k sobě. Medvěd třeba zastává stanovisko, že by do fabriky nikdy nevlezl. Měl jsem na onu věc stejný pohled. U nás na Rychnovsku je dnes vskutku málo pracovních příležitostí a jednou takovou je Škoda Auto v Kvasinách, kde se momentálně o zaměstnání ucházím. Někdo si může říci: „To je tedy punker, panečku, když bude podporovat tyto nadnárodní vydřiduchy.“ Ano, je to proti mému přesvědčení. Neříkám, že není na výběr. Mohu třeba například zpátky do již výše zmiňované stavební firmy, kde když pak ale, nedej bože, onemocním, nedostanu v podstatě téměř nic. Mám takový pocit, že to tak trochu směřuje k tomu, že si lidé budou nechávat dovolené na případná onemocnění, takže budou jen makat nebo marodit. To jsou vyhlídky. V automobilce sice budu podporovat průmysl, který zamořuje Zeměkouli, budu ze sebe dělat pitomce, což ovšem jinde není lepší, ale dostanu za to alespoň slušně zaplaceno (jak ve skutečnosti, tak i oficiálně na pásce) a budu moci brzy podniknout opětovné kroky k osamostatnění. Vím, že peníze nejsou to hlavní, ale když chce člověk někde sám bydlet (teď mám na mysli např. pryč od rodičů), jsou potřeba. Kdo by stál o nějaké živoření kdesi za nějakou almužnu? A taky nic není napořád. Teď jsem mladý, tak mi třeba ona práce na tři směny tolik vadit nebude. Horší to mají starší lidé. Jak je člověku 50 roků a více, hledí se na něho skrze prsty. Co mají tací dělat? Chtělo by to už konečně Reformu s velkým „R“. To se totiž pořád dokola mluví o podpoře vzniku nových pracovních příležitostí a přitom kroky vlády vedou směrem opačným. Nebo to tak vidím jenom já? Co si o této celé problematice myslíte vy ostatní?

Děkuji za pozornost.

Karlos



29.1.2011   Rubrika: Literární fabrika   |   Komentářů: 140   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 3,4
normálka 3,4
 

Diskuse ke článku - KAŽDÝ MÁ MOŽNOST VOLBY. OPRAVDU?

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-140
Karlos
Karlos - 5.2.2011 11:09

mrtvola ©: Posunuje nás to dál a dál, ale kam? O tom tu píše Petr, to přece nejde do nekonečna, jednou se to zastaví a budeme zase na začátku, akorát si už nebudeme moci říct: Zpátky na stromy. Nevím no, nechci tady nikoho strašit s nějakou zkázou, protože tak trochu věřím, že si lidé nakonec nějakým způsobem poradí. Mohl bych být sobec a přemýšlet jako někteří a říct si, že mě už se ty problémy týkat nebudou no a chovat se dál bezohledně vůči všemu a všem. Spíš tedy doufám, že se myšlení lidstva změní, že si uvědomí jakou cestou se ubírá a pokusí se s tím něco udělat.

 
P.B.V.
P.B.V. - 5.2.2011 11:04

Jako příčinu všeho toho zla vidím konzumní modus vivendi, touha vlastnit a spotřebovávat, která je v lidech podněcována, živena a rozvíjena masmédii, ovládanými nadnárodními společnostmi a nejrůznějšími lobby a klientilistickými spolky a bratrstvy. Shopping or die! Kdekdo chce mít všechno a hned, o čem nám ty báječné reklamy 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a 52 týdnů v roce sugestivně tvrdí, že se bez toho absolutně neobejdeme a kdo si tu věc nepořídí, je totální chudák, lůzr a vyvrhel, je úplně out, mimo a ujel mu vlak, šlus, konec. Jen žádné ohledy na nikoho a na nic! Kult mládí, úspěchu a bohatství drtí všechny přežilé archaické hodnoty, všechen "pravdoláskový" balast. Kapitalismus a individualismus, spojené nádoby, jedno podporuje druhé, jedno bez druhého by nepřežilo. Pryč s rodinami, rody, cechy, odbory, komunitami všeho druhu - jen ty sám se počítáš, jen ty sám máš šanci, ser na ostatní, život je boj, nikomu nepomáhej, s nikým se neděl! Amen.

 
Karlos
Karlos - 5.2.2011 11:01

P.B.V.: Je mi sice o 20 let méně než Tobě, ale z potoka jsem jako malý také pil a dnes bych si to už nerisknul. Příroda je zamořena stále větším množstvím chemických sajrajtů, které se vsakují do půdy a pronikají do spodních vod. Dokonce ani doma nepiji vodu z vlastní studny jako jsem ji v chlapeckých letech pil, protože dneska tu stačí vytrvalejší deštík a ta voda páchne. Jinak souhlasím vesměs se vším, co tu píšeš a za sebe si myslím, že cesta zpět už stejnak nevede, takže nezbývá, než se s tím vším smířit. Možná může člověk odejít kamsi do divočiny, do hor a tam si žít po svém, dokud tedy ještě nějaká "příroda" existuje.

 
P.B.V.
P.B.V. - 5.2.2011 10:46

Od obecného he konkrétnímu: Porovnej třeba stav populace tuňáků před dvaceti lety a dnes. Tehdy milionová hejna, dneska ryba před vyhynutím. Dále: Jako kluk jsem pil z potoka, v němž bych se dnes bál umýt. Po hlavní silnici vedle domu, kde jsem bydlel s babičkou, projelo ještě v sedmdesátých letech možná 100 aut za den, někdy třeba hodinu ani kolo. Dnes se tam řítí nepřetržitý proud vozidel a člověk čeká dlouhé minuty, než se dostane na druhou stranu. Nebo: Ještě v šedesátých letech náleželo zamykání bytů, domů a automobilů hrstce podivínů a zavánělo paranoiou. Dnes má skoro každý na dveřích několik bytelných zámků a firmy, vyrábějící alarmy, nestačí uspokojovat požadavky zákazníků. Mohl bych pokračovat desítkami a možná stovkami příkladů, ale pro ilustraci to myslím stačí. Jestli je toto pozitivní trend a vývoj k lepšímu, tak se hodnotové žebříčky nás dvou musí lišit opravdu diametrálně.

 
P.B.V.
P.B.V. - 5.2.2011 10:31

mrtvola: Necítím se jako "vyznavač apokalypsy, černých chmur, strachu a temna", ale jako realista, na rozdíl od naivních optimistů, mezi něž se bohužel svým pozitivismem řadíš.Vzestup kriminality, egoismu, sobectví, chamtivosti, bezpáteřnictví, nezaměstnanosti, zadluženosti, bezuzdného drancování nerostného i rostlinného bohatství, závratné tempo vymírání zvířecích druhů, ekologická devastace, devalvace výsostných pojmů Pravda, Spravedlnost, Dobro, Čest, Bytí, Krása, Láska aj., to vidím všude kolem sebe, setkávám se s tím na každém kroku. Jsem na světě sice pouhých skoro 48 let, ale i tahle krátká doba stačí k porovnání a konstatování, že se svět mění k horšímu. Toho pozitivního je v lidech čím dál míň, v mnoha už jen promile, stopové množství. Negativita, nihilismus a zlo triumfuje.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 5.2.2011 0:21

P.B.V.: no a já vývoj lidské civilizace považuji za něco parádního, co směřuje stále více od komunitarismu skrze individualismus k humanismu. Veskrze pozitivní záležitost. S vyznavači apokalypsy a černých chmur jako jsi ty, Al Gore, Evola, nebo hromada dalších vyznavačů strachu a temna nemám nic společného.

Věřím v to pozitivní, co v sobě všichni neseme (i když si to nechceš připustit), a co nás evolucí posunuje pořád dál a dál.

smajlik - 5

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.2.2011 23:50

P.B.V.: mě nejvíc sejmula povídka "Odpadlík aneb zmatení mysli". Hustý námrd. "Hrst soli ucpala ústa upovídaného otroka." smajlik - 14

 
P.B.V.
P.B.V. - 3.2.2011 9:07

mrtvola: Jo, o té knize už jsem slyšel, ale zatím ještě nečetl, jen nějaké recenze. Z Camusova Exilu a království mě dostala hlavně povídka Jonáš aneb umělec při práci. Z nových filosofických směrů jsem jako na smrt zapomněl na ekosofii v linii Aldo Leopold - H.D.Thoreau - Erazim Kohák, ta by se měla na školách povinně vyučovat. A ještě nezařaditelný Wittgenstein mě kdysi totálně sejmul, po přečtení jeho Traktátu logicko - filosofického jsem nemohl usnoutsmajlik - 1. Jinak současné směřování lidské civilisace nevidím jako vývoj, ale úpadek.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 2.2.2011 20:32

P.B.V.: mě taky mnohem více oslovil Camus, než Sartre, který je na můj vkus příliš akademický filosof odtržený od životní reality. Camus měl celkem dobrý záběr právě od toho velmi humanistického románu Mor, přes existenciálního Cizince, až po punkovou pakárnu v povídkách Exil a království.

Nietzsche mě jednu dobu hodně bral a mám od něj doma skoro všechno, ale pak jsem se dostal k jiným věcem a už ho tak moc nežeru. Jak tak čtu tvé komentáře, myslím si, že by tě mohl docela oslovit Julius Evola, zkus si někde sehnat "Jezdit na tygru". Možná ho znáš, je to první konzervativní myslitel, který mě docela nutí k přemýšlení o mých dosavadních postojích.

Velmi erudovaně v tom kritizuje jak Nietzscheho nihilismus, tak existencialisty, jak vůbec celou moderní dobu, pluralitní demokracii a liberalismus a individualismus. Vrací se ke kořenům, k tradici původní monarchie, kdy reus byl symbolem "tady dole" toho, co je Bůh "tam nahoře", ke společnosti postavené na kastách a tak.

Jinak já si taky stojím za tím, co jsem napsal. Že se lidská civilizace vyvíjí od kmenové společnosti k individualismu. Vrátím se k tomu později, teď jdu žrát.

 
Medvěd
Medvěd - 2.2.2011 20:25

Banjo: Sepiš.Budeme se těšit!

 
Banjo
Banjo - 2.2.2011 20:19

medvěd: v tom případě, co popisuju, by to asi chtělo když už , tak na jednom úřadě vyházet nejmíň ty 3 úřednice, co tam se mnou jednaly. Na tom druhým to bylo komplet v pohodě.
A co se způsobu výplaty dětskejch přídavků týká, je to celé tak nesmyslně, byrokraticky a asociálně dělané, že by to snad stálo za samostatnej článek... Možná něco sepíšu :-)
Co se dojíždění za prací týká - pokud se to člověku fakt vyplatí, tak za tou prací dojede. Ale Čech k tomu musí být většinou napřed donucen okolnostmi... Já se taky radši držím v Plzni, dokud to jde a dokud jsou děti rády, že jsem doma:-)
Ale třeba takoví Poláci, to jsou jiní pendleři než my! Je jich plná Evropa - rozhodně přinejmenším Británie, Irsko, Francie, Německo a Itálie jejich gastarbeitery znají dobře... :-)

 
Karlos
Karlos - 2.2.2011 17:23

ajaj...zas ty chyby...*dojíždění....člověk...

 
Karlos
Karlos - 2.2.2011 17:22

Jinak, jak se tu mluvilo o tom dokíždění za prací, tak můj osobní názor je ten, že se to kolikrát ani moc nevyplatí...Jsou případy, kdy je člověku zároveň s prací poskytnuto i bydlení, ale to si myslím, že není úplně běžné. Člověk si pak může vybrat zda kupu peněz projezdí nebo zaplatí někde v podnájmu, který si přes týden najde. No ale když bych se na to měl podívat z existenčního pohledu každého jedince, tak samozřejmě lepší něco než nic. Pak je tu ještě ta věc s rodinou, když je šlověk sám, nevadí mu to tolik, že je přes týden kdesi...je to prostě na individuálním zvážení každého. Chápu, že lidé raději dělají v blízkosti (alespoň tedy relativní) svého bydliště, protože každá ušetřená kačka je dneska dobrá.smajlik - 1

 
Karlos
Karlos - 2.2.2011 17:16

*klobouk

 
Karlos
Karlos - 2.2.2011 17:16

Teda, chvíli tu nejsem a taková debata, klobouj dolů, pánovésmajlik - 10

 
P.B.V.
P.B.V. - 2.2.2011 16:42

Od Camuse mohu vřele doporučit především Cizince a Mor. Ale ani Sartrova Nevolnost a povídky Zeď nebo Mládí vůdce nejsou špatné.

 
P.B.V.
P.B.V. - 2.2.2011 16:38

mikesh: Jen jsem uvedl, co skutečně nového a podnětného přineslo 20. století ve filosofii, hodnocení je druhá věc. Mně alespoň především Albert Camus dal hodně a dost mne ovlivnil. A taky myšlenky Sorena Kierkegaarda, vlastně prvního "křesťanského existencialisty", mi dost daly. Václav Černý mezi ex. řadil i básníky Ortena s Bednářem, ty jsem taky svého času hltal. Ostatně ona se dá najít perla v každé hromadě hlušinysmajlik - 1

 
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 2.2.2011 16:33

P.B.V.: zitovni sla tak 1000x nahoru...nebo ti neprijde rozdil mezi domkem s malou zahradkou, kde mas vlastni gril a baracek vybavenej nejmodernejsi technikou a vybavenim domactnosti a odpornym pavlacakem, kde bylo 10 lidi v jedny maly mistnustce s hrncem a sporakem, kde varili kasi?...to je kurevskej rozdil...z ceho usuzujes, ze neni?...i to, ze ma dneska kdokoliv moznost volby bej ci nebej vegetarian je otazkou zivotni urovne, protoze tehda si zral co bylo...proc by si chtel pit vodu z potoka paneboze?...tak snad mas cisticku a kdyz chce pit vodu prirodni, tak si zarid na zahradce filtracni zarizeni a muzes fungovat i bez cisticky
ono je rozdil polozit zaklady a pak na nich stavet, cimz sem myslel tu filosofii...podivej se na kanta a ostatni nemecky idealisty, podivej se na romantismu schlegel nebo schiller, utilitariani bentham a dokonce i ten blbej marx se objevil jenom diky kapitalismu
a co se tyka demokracie, tak ano, v recku fungovala prima demokracie, ale kdyz mluvis o oligarchii, tak si uvedom, ze v recku az do doby perikla to byla oligarchie zalozena na majetku a s prichodem perikla zanikla uplne i kdyz ji predtim zdokonalil
jinak mi povez, jak si predstavujes primou demokracii v dnesnim svete?...to jako bude kdejakej idiot, kterej nema sajnu o ekologii, lidskejch pravech nebo prumyslu vytvaret zakony?...docela by me zajimal i tvuj nazor na idealni politickej system teda
dokud se totiz lidstvo nedostane do faze, kdy pochopi, ze nic jinyho, nez cistej liberalismus fungovat pro dobro spolecnosti nebude, tak je momentalni stav asi jedinej udrzitelnej

 
mikesh
mikesh - 2.2.2011 14:22

P.B.V.: existencialismus je spis deprese a zoufalost, nic dobryho to cloveku neprineslo, a treba takovej Sartre svy teorie poprel uz behem svyho zivota tim, jak se angazoval v Alzirsku

 
P.B.V.
P.B.V. - 2.2.2011 13:59

OldHandFromHell: Je rozdíl mezi životní a spotřební úrovní. Od prvních manufaktur do dneška stoupla spotřební úroveň 1000x, kdežto životní zůstala přinejlepším stejná, spíše však klesá. Co je to za životní úroveň, když se nemůžu napít vody z potoka jako můj praděda a za čistým vzduchem musím jet x kilometrů někam do hor? Ohromný rozvoj filosofie v 19. století? Jaké filosofie? Leda tak positivistické. Největší rozkvět filosofie zaznamenala antika zhruba mezi pátým a třetím stol. před Kristem, od té doby je to jenom slovíčkaření a rozmělňování starověkých myšlenek a pojmů. Dle mého největší filosof 19. století, Friedrich Nietzsche, získal proslulost především tím, že se oprostil od všeho toho módního pojmového balastu a šel až na dřeň, vrátil se ke kořenům myšlení. 20. století taky mnoho nového nepřineslo, snad jen Sartrův, Camusův a Marcelův existencialismus, který byl osvěžením po nezáživné Hesserlově a Heideggerově fenomenologii. Nakonec k demokracii: Ano, vynalezli ji staří Řekové a taky ji asi 150 let v Athénách důsledně uplatňovali, od té doby už opravdová "vláda lidu" nikde zavedena nebyla, všechno jsou to jenom chabé, polovičaté, nedotažené pokusy o ni nebo o nastolení skrytě oligarchických, plutokratických nebo ochlokratických režimů.

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-140