Stává se ČR posledním ostrůvkem kapitalismu ve střední Evropě?

Stává se ČR posledním ostrůvkem kapitalismu ve střední Evropě?

Než začnu vůbec psát o hlavním tématu, uvedu na pravou míru slovo „kapitalismus“ ve střední Evropě. O kapitalismu je napsáno mnoho sáhodlouhých úvah, jeho znaky jsou vytyčené do detailů a jeho dopady, výhody a nevýhody, jsou oborem studií, většinou pro každou specifickou jednotku (stát, region…), o niž se píše a psát bude. Já bych chtěl zjednodušit principy opravdového kapitalismu do několika vět. Jedná se hlavně o svobodný tržní systém, bez zásahu státu (laissez faire), a pokud zásahy, tak ve formě vytyčení určitých základních mantinelů, kde se bude svobodný trh odehrávat. Stát také stanoví nezbytně nutná pravidla, jež však nesmějí překročit rámec, kdy budou výrazným způsobem narušovat nedotknutelnost trhu jako takového. Stát nedrží v rukou téměř žádné hodnoty a vše je založeno na podstatě soukromého vlastnictví. Na samotném trhu se pak odehrává ekonomická soutěž, která má své vítěze a poražené. Ačkoliv u nás v Evropě se ke kapitalismu blížíme, v žádném případě tady čistý kapitalismus nefunguje. Je to spíš systém založený na solidárnosti a nejrůznějších omezeních ze strany státu. Co se však v posledních dnech děje v okolních zemích, je ke kapitalismu absolutně odvrácené a to do konce i k tomu, jaký tady máme my.

Jak jste možná již stihli zaregistrovat, v nedávné době, stala se v Maďarsku, kde už pěkných pár měsíců vládne s majoritní většinou v parlamentu a nejen zákonodárnou, ale i ústavní, „pravicová“ strana Fidez pod vedením Viktora Orbána, zvláštní věc. Fidez si jakživ zakládal na tom, že se nachází na pravé straně politického spektra s výraznějším posazením k hořejšímu okraji. Znamená to v zásadě to, že tíhne spíše ke kapitalismu, než socialismu a spíše ke konservativismu, než k liberalismu. Fidez tak hájí zájem maďarské církve a Maďarů jako národa, nejen na vlastním území, ale i v zahraničí. Pokud bych ho měl k někomu vzdáleně, ale opravdu jen vzdáleně připodobnit, tak by se nejspíše jednalo o Konzervativce ve Spojených Státech.

To vše však Fidez naprosto překopal, když se dnes (již v loňském roce), rozhodl znárodnit soukromé penzijní fondy. Občané Maďarska si zkrátka spořili na horší časy, jež v případě Maďarska jisto jistě přijdou, jelikož stát se nacházel a stále nachází na pomezí bankrotu (i když nejhorší má již pravděpodobně za sebou), a najednou jim jejich milovaný „pravicový“ premiér oznámil toto. Následovala řada dalších, svobodu omezujících zákonů, včetně čerstvě vydaného mediálního zákona, či zvyšování daní, což vyvolává stížnosti velkých firem u Evropské komise. Jak to bude s Maďarskem dále, já nevím, avšak vím, že kroky Orbánovy vlády rozhodně nejdou v duchu kapitalismu a to ani takového, jaký funguje na starém kontinentu.

Bohužel je tomu pár dnů, co jsem se dočetl, že o něco podobného se bude snažit taktéž další „pravicová“ vláda. Ta je taktéž velmi konzervativní a založená na křesťanských hodnotách, avšak mnohem vstřícnější v zahraniční politice. V ekonomice se zabývá otázkou nízkých daní, spoluůčastí pacientů na zdravotnictví a celkově zmenšení role státu v ekonomice a není to nikdo jiný, než Tuskova Občanská platforma vládnoucí s Lidovou stranou v Polsku. Mé zhrození nad tímto Tuskovým prohlášením bylo o to horší, že Polsko je Česku mnohem blíže, a jeho politika nás tudíž mnohem více ovlivňuje. To, že se dnes už bývalý slovenský premiér Fico snažil prosadit všemožné druhy znárodňování, limitování a zavádění sociálního státu, mě nechávalo poměrně klidným, avšak tyto nedávné případy, spolu se znovuzvolením posledního evropského diktátora (když ovšem nepočítáme ty dva pitomce v Rusku), Bělorusa Lukašenka prezidentem, varují po zvýšené pozornosti a sledování kroků naší vlastní vlády.

Já neznám ten správný recept na řešení ekonomické krize, ale v zásadě jednou věcí jsem si jist a to, že pokud se nechají občané vysávat státem, ať už přílišnou pohodlností životem v sociálním systému, či krádežemi našich peněz stylem komoušům vlastním, tak se brzy vydáme na cestu klikatou, která nejspíše nepovede k prosperitě a prospěchu, natož ke svobodě a úctě práv občanů.

 

Odkazy:

Maďarské penzijní memento

Polsko chce brzdit růst dluhu snížením odvodů do penzijních fondů

 

 

OldHandFromHell


8.1.2011   Rubrika: Články   |   Komentářů: 133   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,8
jde to 1,8
 

Diskuse ke článku - Stává se ČR posledním ostrůvkem kapitalismu ve střední Evropě?

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-132
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 9.1.2011 21:56

hoši, kdyby ste nosili čočky, tak vám odpadnou starosti s brejlema volesmajlik - 10

 
P.B.V.
P.B.V. - 9.1.2011 21:53

Počítáš blbě, rytmus by zkazilo vynechání toho slova.

 
Karlos
Karlos - 9.1.2011 21:43

Nesouhlasím, si spočítej slabiky, to "jen" kazí rytmussmajlik - 12

 
P.B.V.
P.B.V. - 9.1.2011 21:41

Kdybych vynechal to "jen", nemělo by to patřičnou délku a skřípalo by to tam.

 
P.B.V.
P.B.V. - 9.1.2011 21:37

To je básnička, stará asi 10 let.

 
Karlos
Karlos - 9.1.2011 21:30

P.B.V.: Pravdivé. Jen jestli to je další Tvůj text, tak bych tam vynechal to "jen", ale co já Ti budu raditsmajlik - 1

 
P.B.V.
P.B.V. - 9.1.2011 21:23

Karlos: Před sto lety výrobek
vydrřel ti celý věk,
dneska ovšem slouží ti
jen k jednomu použití.
smajlik - 1

 
Karlos
Karlos - 9.1.2011 21:02

mrtvola ©: Jojo, nejspíš blouzním, jen si nejspíš spletl ten smajlík, proto toto: smajlik - 10 ...to se při kopírování přece nemůže státsmajlik - 10

Jinak souhlasím. Taky nosím brýle a nemá cenu kupovat nijak drahé, pže stejně houbelec vydrží. A s tou kvalitou to bohužel dneska platí téměř u všech výrobkůsmajlik - 2 Myslím, že je to dáno tím, že trh je přesycen. Ono to ale ani jinak nejde nebo si to alespoň neumím představit. Když by se vyráběla pouze kvalita, nikoli kvantita, lidí bez práce by bylo několikanásobně více.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 9.1.2011 20:56

Karlos: to se ti asi něco jen zdálo smajlik - 10

Jinak staré obručky mají jednu velkou výhodu. Jsou z oceli, nebo z jiných kovů a nerozpadnou se ti po dvou letech jako ty dnešní zmetky. Posledně jsem si koupil hodně drahé značkové brýle a za dva roky z nich už začala opadávat barva.

Ať žije stará dobrá kvalitní práce.

 
Karlos
Karlos - 9.1.2011 20:52

mrtvola ©: Jinými slovy z extrému do extrémusmajlik - 10 A co to tu vlastně vytváříš? Tenhle příspěvek byl před chvíli v diskusi o punku, už jsem si říkal, že by se ten Mrtvola umoudřil a nekazil tak závažnost tohoto tématu a přenesl jaksi tuto diskusi "o hovně" někam jinam a on ne, on se zřejmě jen spletl a tak to pokračuje tadysmajlik - 10smajlik - 10smajlik - 10

 
mrtvola ©
mrtvola © - 9.1.2011 20:46

smajlik - 10

 
mrtvola ©
mrtvola © - 9.1.2011 20:46

Karlos: mám to už vymakané, od léta jsem na ebay nakupoval staré lenonky a mám jich celou sbírku. I model z konce 18. století. Sice budu zase vypadat jak Himmler, ale to si prostě nevybereš smajlik - 10

 
Karlos
Karlos - 9.1.2011 20:39

mrtvola ©: Tak to je ale průser, co s tím uděláme???smajlik - 6

 
mrtvola ©
mrtvola © - 9.1.2011 20:36

Karlos: brýle mám skoro stejné smajlik - 11

 
Karlos
Karlos - 9.1.2011 20:27

mrtvola ©: K tomu Ti ale chybí brýle. Já myslím, že je to taklhe v pořádku.smajlik - 1

 
mrtvola ©
mrtvola © - 9.1.2011 20:25

Karlos: s tou oranžovou to trochu přestřelila, si připadám jak zubatá pleš Sobotka smajlik - 2

 
mrtvola ©
mrtvola © - 9.1.2011 20:23

Medvěd: nápodobně, ty zmrde smajlik - 10 smajlik - 14

 
Medvěd
Medvěd - 9.1.2011 20:21

mrtvola ©: Seš píča a vždycky jsi byl a proto tě kundo mám rád!smajlik - 14

 
Karlos
Karlos - 9.1.2011 20:20

mrtvola ©: Hezký bubáksmajlik - 10

 
mrtvola ©
mrtvola © - 9.1.2011 20:15

Karlos: takhle mě zpodobnila moje holka kolem vánoc smajlik - 1


obrázek - chloe_tata_2010_1_mala.jpg

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-132