Stává se ČR posledním ostrůvkem kapitalismu ve střední Evropě?

Stává se ČR posledním ostrůvkem kapitalismu ve střední Evropě?

Než začnu vůbec psát o hlavním tématu, uvedu na pravou míru slovo „kapitalismus“ ve střední Evropě. O kapitalismu je napsáno mnoho sáhodlouhých úvah, jeho znaky jsou vytyčené do detailů a jeho dopady, výhody a nevýhody, jsou oborem studií, většinou pro každou specifickou jednotku (stát, region…), o niž se píše a psát bude. Já bych chtěl zjednodušit principy opravdového kapitalismu do několika vět. Jedná se hlavně o svobodný tržní systém, bez zásahu státu (laissez faire), a pokud zásahy, tak ve formě vytyčení určitých základních mantinelů, kde se bude svobodný trh odehrávat. Stát také stanoví nezbytně nutná pravidla, jež však nesmějí překročit rámec, kdy budou výrazným způsobem narušovat nedotknutelnost trhu jako takového. Stát nedrží v rukou téměř žádné hodnoty a vše je založeno na podstatě soukromého vlastnictví. Na samotném trhu se pak odehrává ekonomická soutěž, která má své vítěze a poražené. Ačkoliv u nás v Evropě se ke kapitalismu blížíme, v žádném případě tady čistý kapitalismus nefunguje. Je to spíš systém založený na solidárnosti a nejrůznějších omezeních ze strany státu. Co se však v posledních dnech děje v okolních zemích, je ke kapitalismu absolutně odvrácené a to do konce i k tomu, jaký tady máme my.

Jak jste možná již stihli zaregistrovat, v nedávné době, stala se v Maďarsku, kde už pěkných pár měsíců vládne s majoritní většinou v parlamentu a nejen zákonodárnou, ale i ústavní, „pravicová“ strana Fidez pod vedením Viktora Orbána, zvláštní věc. Fidez si jakživ zakládal na tom, že se nachází na pravé straně politického spektra s výraznějším posazením k hořejšímu okraji. Znamená to v zásadě to, že tíhne spíše ke kapitalismu, než socialismu a spíše ke konservativismu, než k liberalismu. Fidez tak hájí zájem maďarské církve a Maďarů jako národa, nejen na vlastním území, ale i v zahraničí. Pokud bych ho měl k někomu vzdáleně, ale opravdu jen vzdáleně připodobnit, tak by se nejspíše jednalo o Konzervativce ve Spojených Státech.

To vše však Fidez naprosto překopal, když se dnes (již v loňském roce), rozhodl znárodnit soukromé penzijní fondy. Občané Maďarska si zkrátka spořili na horší časy, jež v případě Maďarska jisto jistě přijdou, jelikož stát se nacházel a stále nachází na pomezí bankrotu (i když nejhorší má již pravděpodobně za sebou), a najednou jim jejich milovaný „pravicový“ premiér oznámil toto. Následovala řada dalších, svobodu omezujících zákonů, včetně čerstvě vydaného mediálního zákona, či zvyšování daní, což vyvolává stížnosti velkých firem u Evropské komise. Jak to bude s Maďarskem dále, já nevím, avšak vím, že kroky Orbánovy vlády rozhodně nejdou v duchu kapitalismu a to ani takového, jaký funguje na starém kontinentu.

Bohužel je tomu pár dnů, co jsem se dočetl, že o něco podobného se bude snažit taktéž další „pravicová“ vláda. Ta je taktéž velmi konzervativní a založená na křesťanských hodnotách, avšak mnohem vstřícnější v zahraniční politice. V ekonomice se zabývá otázkou nízkých daní, spoluůčastí pacientů na zdravotnictví a celkově zmenšení role státu v ekonomice a není to nikdo jiný, než Tuskova Občanská platforma vládnoucí s Lidovou stranou v Polsku. Mé zhrození nad tímto Tuskovým prohlášením bylo o to horší, že Polsko je Česku mnohem blíže, a jeho politika nás tudíž mnohem více ovlivňuje. To, že se dnes už bývalý slovenský premiér Fico snažil prosadit všemožné druhy znárodňování, limitování a zavádění sociálního státu, mě nechávalo poměrně klidným, avšak tyto nedávné případy, spolu se znovuzvolením posledního evropského diktátora (když ovšem nepočítáme ty dva pitomce v Rusku), Bělorusa Lukašenka prezidentem, varují po zvýšené pozornosti a sledování kroků naší vlastní vlády.

Já neznám ten správný recept na řešení ekonomické krize, ale v zásadě jednou věcí jsem si jist a to, že pokud se nechají občané vysávat státem, ať už přílišnou pohodlností životem v sociálním systému, či krádežemi našich peněz stylem komoušům vlastním, tak se brzy vydáme na cestu klikatou, která nejspíše nepovede k prosperitě a prospěchu, natož ke svobodě a úctě práv občanů.

 

Odkazy:

Maďarské penzijní memento

Polsko chce brzdit růst dluhu snížením odvodů do penzijních fondů

 

 

OldHandFromHell


8.1.2011   Rubrika: Články   |   Komentářů: 133   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,8
jde to 1,8
 

Diskuse ke článku - Stává se ČR posledním ostrůvkem kapitalismu ve střední Evropě?

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-132
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 10.1.2011 13:45

Sagwan_Tofu: tak to bylo samozřejmě chtěný toho úhle, ale koukám, že ti to nedošlo. co naplat.
Nemám nejmenší důvod si jít prezentovat svůj úhel (aby si měl klid v duši) pohledu před stávkující zaměstnance, jelikož každej stávkující zaměstnanec samozřejmě hledí jenom na svůj úhel pohledu, taktéž a okolnosti sou mu totálně ukradený...a koukám, že tobě by taktéž prospělo jít prudit někam mezi lidi s reálnou vizí světa, možná by to vyřešlo taktéž velkou spoustu věcísmajlik - 1
Karlos: s EHP máš sice pravdu, ale pokud bysme vystoupili z Unie a zůstali pouze členy EHP, tak bychom stejně jako tři zbývající nečlenové unie (Norsko, Island a Lichnštejnsko), měli minimální vliv na prosazování reforem a ovlivňování všech norem a pořádků, jenž sou vytvářený v Unii a následně uplatňovaný v EHP.
Je to asi něco jako by si byl fanoušek klubu a chodil do kotle, ale nebyl oficiálnim členem kotle, tudíž by si mohl hovno mluvit do toho, jak to tam bude fungovat, co se bude křičet, jak se bude vytvářet choreo apod.smajlik - 1

 
Linkos
Linkos - 10.1.2011 13:44

Ohledně toho Havla, příde mi dost najivní myslet si že prezident je ten kdo určuje jakým směrem se stát povede. To že byl Havel po revoluci prezidentem neznamená, že si on vymyslel, jakým směrem se povede ekonomika. Ostatně dost mě překvapilo, medvěde, při tvejch anti-kapitalistickejch názorech, že tobě nevadila privatizace, aspoň v tom pojetí v jakým se udělala.

Nadále mě překvapuje postoj, některých, že vlastně teď tam sou ty špatný a jednou se nám podaří zvolit tam ty lepší, ty který si stojej za svojím slovem a vědí jak řešit problémy,atd. Sorry ale hrozná najivita.

 
Medvěd
Medvěd - 10.1.2011 13:22

Sagwan_Tofu: Neříkej,že jsem tě alespoň trochu nedojmul :-)))) Jasně,že o těch pistolích to byla prdel :-))))))))

 
Karlos
Karlos - 10.1.2011 12:54

P.B.V.: No jo, pravda, moc jsem toho za svůj život nenazpíval.smajlik - 1 Mě to tam prostě nesedí, ale nebudeme tu přece řešit kraviny.

Jinak, co se týče mě, tak jediné, co jsem tu o Havlovi řekl negativního, byla narážka na jeho členství v tzv. Římském klubu, protože ten spolek, a to je pouze můj subjektivní pohled, mi příliš nevoní.

S Medvědem samozřejmě nesouhlasím, že by byl Havel pouze nastrčená loutka z rukou komunistů. To se na mě, Adame, nezlob, ale to mi přijde hodně zcestné. Havla si samozřejmě velmi vážím!

Když bych se měl znovu vrátit ke Klausovi. Zřejmě jsem toho rozumu moc nepobral, když říkám, že mi jako prezident nevadí. Třeba mi to časem někdo vymluví, já se těm argumentům nebráním. Mě se prostě líbí, jak vystupuje proti té báchorce o globálním oteplování, do EU jsem taky nechtěl a teď už i vím, že tam vůbec být nemusíme a všechno bude normálně fungovat dál.

!Vystoupení z EU by neznamenalo ukončení volného obchodu. Možná to málokdo ví, ale volný obchod s evropskými zeměmi nám nezajišťuje Evropská unie, ale Evropský hospodářský prostor – separátní dohoda o volném obchodu mezi evropskými zeměmi, která zahrnuje kromě států EU i Norsko, Island a Lichtenštejnsko."

"Vojenskou bezpečnost nám nezajišťuje EU, ale Smlouva o severoatlantické spolupráci (NATO)."

zdroj: http://www.reformy.cz/zpravy/mach-jak-vystoupit-z-eu/

 
P.B.V.
P.B.V. - 10.1.2011 12:29

Karlos: Řekl bych, že asi moc zkušeností se zpěvem nemáš.
Medvěd: Sorry, ale na téma Havel diskutovat nehodlám, je mi jasné, jak by to dopadlo. Dodám snad jen tolik, že dle mých zkušeností Havla ctí a respektují převážně lidé s vyšší inteligencí a vzděláním, kdežto v případě Klause je tomu zpravidla naopak. Pro mne osobně (a se mnou pro většinu civilisovaného světa) byl Václav Havel naším druhým nejlepším presidentem po Tomáši Masarykovi. Punctum.

 
Kilčo
Kilčo - 10.1.2011 12:23

Medvěd: smajlik - 1smajlik - 1smajlik - 1smajlik - 1 Sex Pistol

 
Sagwan_Tofu
Sagwan_Tofu - 10.1.2011 11:57

OldHandFromHell: díky, mě stačil tvůj úhle. Škoda, že ho nechceš prezentovat před nějakými stávkujícími zaměstnanci. Lecos by to vyřešilo :-))

 
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 10.1.2011 11:42

Linkos: ale jen nám tady zareaguj a poděl se s náma o příspěvěk, nemusíš se stydět vůbec za nismajlik - 10
Sagwan_Tofu: řekl bych, že úroveň komentářů na punk.cz je ještě stále víš, než na jinejch, super-punko-anarchistickejch stránkách.
kdyby si si taky občas přečetl i jiný články ne jenom z csaf, tak by si taky viděl svět z jinýho úhle volesmajlik - 10

 
Sagwan_Tofu
Sagwan_Tofu - 10.1.2011 11:33

Medvěd: To si děláš srandu? :-))
a) God nikoli Good
b) Celý tento text je ironie. Ono "Bože chraň královnu a fašistický režim" ničím jiným být ani nemůže.

Ale díky. Už se nebudu stresovat úrovní komentářů na punk.cz :-))

 
Linkos
Linkos - 10.1.2011 11:22

to sem se zas dozvěděl věci :)
ani se mi nechce ne ty pindy reagovat

 
Medvěd
Medvěd - 10.1.2011 11:09

Sagwan_Tofu: A jak obhájíš od Sex Pistol skladbu Good save The queen ? Kde Johny a spol uctívali královnu.Jinak koukám,že by ses bez ČSAF taky neobešel.Hoď svůj argument. Jinak já kapitalismus nepodporuju a snažím se ho spíš hanit a lidem vyvracet jestli jsi si nevšimnul....ale ono je to vlastně jedno...

 
Sagwan_Tofu
Sagwan_Tofu - 10.1.2011 10:34

Medvěd: Punk vznikl jako revolta proti establišmentu, politikům, konzumní společnosti, autoritám...tak proto je zvláštní, když punkáč má rád prezidenta.

Dnes však takypunkáči vydávají servilní články, kde se smějou vegetariánům, chtějí budovat kapitalismus, vidí komunisty a cikány jako největší zlo světa. Server punk.cz je v tom bakuninožel podporuje. To je fuk....teď něco, pro čtenáře, kteří tomu ještě nepodlehli.

Jihokorejským dělnickým militantům hrozí několik let vězení
http://csaf.cz/spravy.php?sprava=1621

16. června se u továrních bran konalo velké shromáždění více než 1500 lidí namířené proti stávce. Přišla na něj tisícovka stávkokazů – supervizorů, 200 najatých rváčů (v korejštině kasule) a 300 dělníků, kteří nejsou na seznamech propouštěných a stávku nepodporují. 400 členů zásahové policie stálo nečinně opodál a nakonec stávkokazecké shromáždění prohlásilo za nelegální. Během onoho shromáždění ale přišlo továrnu Ssangyangu bránit 700 až 800 dělníků z nedalekých továren, částečně v reakci na šířenou SMS zprávu od Odborového svazu korejských kovodělníků....Stávka byla za použití helikoptér shazujících slzný plyn 5. srpna 2009 rozehnána

Existence 1/2011
Vyšlo nové číslo anarchistické revue Existence. Tentokrát je jejím hlavním tématem komercionalizace školství.
http://csaf.cz/index.php?clanok=1105

 
Medvěd
Medvěd - 10.1.2011 8:59

Tak asi tak.

K PBV:Proč by nemohl punker souhlasit s politikou a vážit si člověka jako je V.Klaus?Že to byl jeden z prvních ráznejch kapitalistů a podobně ? Já kapitalismus taky moc neberu a jsem levičák jak poleno,ale tohle mi příjde,co si tu někde na čtyřicátým příspěvku nebo kde vypustil jako demagogie.Zkus to obhájit a nebo mi to vyvrátit...rád se o tom s tebou pobavím.

 
Medvěd
Medvěd - 10.1.2011 8:59

Tak jsem to tady celé po včerejším vejplachu mozku přečet a nějak mi zase zle :-) Havel byl jen nastrčená loutka revoluce a to musí vidět i ten nejvědší zaslepenec.Prostě dobře odvedená práce ze strany KSČ,která si ho v tu dobu (a néjen v tu) vodila jak loutku a milej pan kašpárek Havel skákal jako kašpárek a dělal to co se po něm chce... to ale už opět bylo předem domluvené a lidi to už tehdá nepřekvapilo a proto to označení "loutka revoluce".Ten člověk ve finále nic nedokázal a díky tomu jeho humanismu,kterej razil tu teď máme všelijakou východní svoloč,která tu krade,znásilňuje a v neposledním případě nám bere práci.Takže slabota a já bych ho společně s věrným kamošem Kocábem za to klidně zavřel na deset let.Ještě jako malej kluk si pamatuju,když se Kocáb naparoval jako páv po tom,co vyhnal Rusáky,kteří sem za ta léta postupem času zase nalezli.To bylo tehdá slávy,že jo :-) Teď umřel Jiří Diensbier (nebo jak se to píše) a to byl podle mě daleko lepší "kapacita" než nějakej posranej Havel a ten měl bejt v tý době převratu prezident a né ta vykouřená Havlovská troska.

K V.Klausovi:Já ho třeba po listopadu "89 považuji za nejlepšího politika,která tato zem měla.Ano,taky třeba co se týče té kuponovky s ním moc nesouhlasím,ale jak tady někdo psal,tak někdo to začít musel a tehdá se ten Klaus jevil jako ten nejpovolanější.Kdyby tehdá byl Paroubek,tak se to rozkradlo celý! V čem se mi třeba naposledy Klaus líbil,tak to bylo to,jak držel v šachu celou evropskou unii a ti z něj byli posraný až za ušima.Tím si získal můj obdiv a už jen proto,že se nenechá zmanipulovat a má v tom co dělá vymyšleno několik kroků narozdíl od jiných napřed,což mu usnadňuje lehčí jednání.V tom má můj obdiv a já si nedovedu na postu hlavy státu představit někoho jiného - jestli vy ano,tak sem s ním.Já ho v příštích volbách rozhodně budu volit.Co bych byl osobně rád,aby se vrátil do politiky a šel zase do nějaké strany.Ona by to byla nějakej čas tvrdá realita,ale na rozdíl od těch vašich vychvalonejch kreténů alá Kalousek,Paroubek,Rath,Nečas + komunista R.Kohn by za nějakej čas byly ty pozitiva znát,páč to je člověk,kterej dotáhne to co řekne do konce.Jasně,každýmu se nezavděčíš,ale já schvalu,že se i do "blbech" věcí pouští narozdíl od jinejch,kteří si to přehazujou jak horkej brambor a odsovají celkově všechny problémy země,které by měli řešit.Tak asi t

 
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 9.1.2011 23:29

mrtvola ©:hm, to je zase fakt, ještě, že takový problémy nemámsmajlik - 5

 
Karlos
Karlos - 9.1.2011 22:48

mrtvola ©: Nebo to tak říkám já a jsem jiný a nemá cenu to dál rozebírat.smajlik - 10smajlik - 10smajlik - 10

 
Karlos
Karlos - 9.1.2011 22:46

mrtvola ©: Ale vždyť se přece neříká: pou-žít, ale po-u-žít, 3 slabiky ne dvěsmajlik - 1

 
mrtvola ©
mrtvola © - 9.1.2011 22:39

Karlos: je to jak říká P.B.V., ale jako zpěvák bych dal přednost té kratší verzi, páč by mi umožňovala lepší feeling s textem a nemusel bych to jen odhrkat jako stroj.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 9.1.2011 22:37

OldHandFromHell: až jednou dohasíš domů tuhý jak cyp a málem si s čočkou vyloupneš i celou bulvu, nebo zapomeneš na koncertě v klubu nasadit černé brýle na xicht a na druhý den budeš mít hustý zánět spojivek, tak na čočky rychle zapomeneš, a vrátíš se ke starým dobrým brýlím smajlik - 10

 
Karlos
Karlos - 9.1.2011 21:58

Ale houbysmajlik - 1
Je to přece: Před-sto le-ty vý-ro-bek ...7
vy-dr-žel ti ce-lý věk, ...7
dnes-ka ov-šem slou-ží ti ...7
jen k jed-no-mu po-u-ži-tí. ...8 ...to kazí rytmus

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-132