Stává se ČR posledním ostrůvkem kapitalismu ve střední Evropě?

Stává se ČR posledním ostrůvkem kapitalismu ve střední Evropě?

Než začnu vůbec psát o hlavním tématu, uvedu na pravou míru slovo „kapitalismus“ ve střední Evropě. O kapitalismu je napsáno mnoho sáhodlouhých úvah, jeho znaky jsou vytyčené do detailů a jeho dopady, výhody a nevýhody, jsou oborem studií, většinou pro každou specifickou jednotku (stát, region…), o niž se píše a psát bude. Já bych chtěl zjednodušit principy opravdového kapitalismu do několika vět. Jedná se hlavně o svobodný tržní systém, bez zásahu státu (laissez faire), a pokud zásahy, tak ve formě vytyčení určitých základních mantinelů, kde se bude svobodný trh odehrávat. Stát také stanoví nezbytně nutná pravidla, jež však nesmějí překročit rámec, kdy budou výrazným způsobem narušovat nedotknutelnost trhu jako takového. Stát nedrží v rukou téměř žádné hodnoty a vše je založeno na podstatě soukromého vlastnictví. Na samotném trhu se pak odehrává ekonomická soutěž, která má své vítěze a poražené. Ačkoliv u nás v Evropě se ke kapitalismu blížíme, v žádném případě tady čistý kapitalismus nefunguje. Je to spíš systém založený na solidárnosti a nejrůznějších omezeních ze strany státu. Co se však v posledních dnech děje v okolních zemích, je ke kapitalismu absolutně odvrácené a to do konce i k tomu, jaký tady máme my.

Jak jste možná již stihli zaregistrovat, v nedávné době, stala se v Maďarsku, kde už pěkných pár měsíců vládne s majoritní většinou v parlamentu a nejen zákonodárnou, ale i ústavní, „pravicová“ strana Fidez pod vedením Viktora Orbána, zvláštní věc. Fidez si jakživ zakládal na tom, že se nachází na pravé straně politického spektra s výraznějším posazením k hořejšímu okraji. Znamená to v zásadě to, že tíhne spíše ke kapitalismu, než socialismu a spíše ke konservativismu, než k liberalismu. Fidez tak hájí zájem maďarské církve a Maďarů jako národa, nejen na vlastním území, ale i v zahraničí. Pokud bych ho měl k někomu vzdáleně, ale opravdu jen vzdáleně připodobnit, tak by se nejspíše jednalo o Konzervativce ve Spojených Státech.

To vše však Fidez naprosto překopal, když se dnes (již v loňském roce), rozhodl znárodnit soukromé penzijní fondy. Občané Maďarska si zkrátka spořili na horší časy, jež v případě Maďarska jisto jistě přijdou, jelikož stát se nacházel a stále nachází na pomezí bankrotu (i když nejhorší má již pravděpodobně za sebou), a najednou jim jejich milovaný „pravicový“ premiér oznámil toto. Následovala řada dalších, svobodu omezujících zákonů, včetně čerstvě vydaného mediálního zákona, či zvyšování daní, což vyvolává stížnosti velkých firem u Evropské komise. Jak to bude s Maďarskem dále, já nevím, avšak vím, že kroky Orbánovy vlády rozhodně nejdou v duchu kapitalismu a to ani takového, jaký funguje na starém kontinentu.

Bohužel je tomu pár dnů, co jsem se dočetl, že o něco podobného se bude snažit taktéž další „pravicová“ vláda. Ta je taktéž velmi konzervativní a založená na křesťanských hodnotách, avšak mnohem vstřícnější v zahraniční politice. V ekonomice se zabývá otázkou nízkých daní, spoluůčastí pacientů na zdravotnictví a celkově zmenšení role státu v ekonomice a není to nikdo jiný, než Tuskova Občanská platforma vládnoucí s Lidovou stranou v Polsku. Mé zhrození nad tímto Tuskovým prohlášením bylo o to horší, že Polsko je Česku mnohem blíže, a jeho politika nás tudíž mnohem více ovlivňuje. To, že se dnes už bývalý slovenský premiér Fico snažil prosadit všemožné druhy znárodňování, limitování a zavádění sociálního státu, mě nechávalo poměrně klidným, avšak tyto nedávné případy, spolu se znovuzvolením posledního evropského diktátora (když ovšem nepočítáme ty dva pitomce v Rusku), Bělorusa Lukašenka prezidentem, varují po zvýšené pozornosti a sledování kroků naší vlastní vlády.

Já neznám ten správný recept na řešení ekonomické krize, ale v zásadě jednou věcí jsem si jist a to, že pokud se nechají občané vysávat státem, ať už přílišnou pohodlností životem v sociálním systému, či krádežemi našich peněz stylem komoušům vlastním, tak se brzy vydáme na cestu klikatou, která nejspíše nepovede k prosperitě a prospěchu, natož ke svobodě a úctě práv občanů.

 

Odkazy:

Maďarské penzijní memento

Polsko chce brzdit růst dluhu snížením odvodů do penzijních fondů

 

 

OldHandFromHell


8.1.2011   Rubrika: Články   |   Komentářů: 133   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,8
jde to 1,8
 

Diskuse ke článku - Stává se ČR posledním ostrůvkem kapitalismu ve střední Evropě?

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-132
mrtvola ©
mrtvola © - 8.1.2011 22:08

P.B.V.: diktatura na omezenou dobu existovala už i za starého Říma, používalo se jí ve výjimečných událostech. Byla v souladu s ústavou a diktátor měl určité vymezené pravomoci, které nesměl překročit. Stále zůstával pod kontrolou Senátu.

Popisuje to Machiavelli v knížce Úvahy o vládnutí a vojenství.

Jenomže Klaus není diktátor, což předvedl už mnohokrát. Pořád se chová jako demokrat, sice někdy na hranici výkladu Ústavy, ale doposud to nepřekročil.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 8.1.2011 21:59

OldHandFromHell: on už ale do toho nemá, co mluvit, to je dnes záležitost vlády, nikoliv prezidenta. Klaus, když prosazoval jako premiér svoje reformy a houkli na něj železničáři, tak zavřel hubu a okamžitě otočil.

 
P.B.V.
P.B.V. - 8.1.2011 21:57

Karlos: O Havlově členství v nějakém klubu asi ví málokdo. Světem je uznáván především jako komunisty persekvovaný dramatik-disident, spoluzakladatel Charty 77, jeden z hlavních strůjců Listopadového převratu a první postkomunistický president a také jako opravdová Osobnost, moudrý člověk, myslitel, který vnesl nový vítr do zatuchlých politických norem, protokolů a zvyklostí, který otevíral nezvyklá témata a podnikal "nediplomatické" kroky, jako třeba pozvání dalajlámy, apelace na osvobození Ken-Saro Wivy apod. Tomuhle člověku naopak Klaus nesahá ani po kotníky. A dost už, je pro mě nepochopitelné, že zrovna tady musím tyhle věci vysvětlovat a určité lidi obhajovat proti jiným lidem, jsem nasraný a konsternovaný, kam se to všechno během pár let posunulo a kam to spěje... Před nějakými patnácti lety byl Klaus pro punx Velkým Satanem jako Bush pro Muslimy a dneska ho div nenosí na rukou, to je tedy mamutí posun, že by tak prudce upadla inteligence nebo co se to vlastně děje? No nic, raději si naliju další hukvaldskou polotmavou čtrnáctku, ta mi zaručeně zvedne náladu.

 
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 8.1.2011 21:55

mrtvola ©: máš recht, že k Putinovi jezdí až moc často a vzhledem k tomu, že je to euroskeptik, tak už tuplem. Jediná zbraň moderního Ruska je už jenom ten jejich jadernejch arzenál a vyhrožování. Rusko si nemůže dovolit ztratit Evropu, jakožto spojence, protože majoritní většina příjmů z prodeje plynu a ropy (což tvoří dohromady dvě třetiny ruskejch příjmů) je z Evropy. V Evropě platíme za tyhle komodyty suveréně nejvíc a to i za předpokladu různejch tranzitních poplatků. Navíc Rusko nemá vybudouvanou žádnou infrastrukturu k prodeji např. do Číny nebo spíš má, ale nedostatečnou v kapacitách a zastaralou. Už jenom proto by teda měl Klaus víc věřit v jednotnou unii a západ.
Ale nesouhlasim v tom, že by se posral, před každym blbym odborářem. Všmnni si jeho postojů k lékařům teď. Možná dřív jo, ale dneska už by je poslal do piče.smajlik - 1

 
mrtvola ©
mrtvola © - 8.1.2011 21:49

P.B.V.: co se týče těch nevládních organizací, tak buď přesně nevíš, o co mu šlo a jde, nebo naprosto kecáš (sorry)..... Protože to není vůbec pravda a je to mnohem komplexnější. Zrovna v tomto s ním naprosto souhlasím a je to koneckonců jeden z jeho článků o tripartitě v ČR, který mě dovedl k tomu, že jsem začal podrobně studovat italský fašismus.

 
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 8.1.2011 21:46

Karlos: jestli chceš znát Klausovi názory, tak se s klidem můžeš zaměřit na Hayeka. Loni, vlastně už předloni dokonce Klausovi byla udělena cena z Hayekovi nadace. Tady je jeho proslov k tomu
http://www.virtually.cz/?art=18551

 
mrtvola ©
mrtvola © - 8.1.2011 21:43

P.B.V.: Havla si vážím taky, ale hlavně díky jeho postojům v zahraniční politice (je proamerický, proizraelský a nedůvěřuje Rusákům stejně jako já). Všechno ostatní mi připadá jako takové brebtání hezkými slovy o ničem (ta jeho nepolitická politika, fašizující občanská společnost a podobně...). Klaus je na můj vkus příliš proruský, to se mi nezdá jako dobrý strategický tah z jeho strany. Taky nikdy nebyl jako prezident pozván na oficiální návštěvu k našim spojencům (USA, Británie, Francie....) a jezdí pořád jen k Putinovi a tak, což je opravdu neveselé...

Havel už ovšem není současným politikem, tudíž nespadá do té množiny trpaslíků, kterou jsem měl na mysli. Mám dojem, že jediný současný šachista, manipulátor a taktik typu Machiavelliho, je u nás jen Kalousek. Ten podle mne stojí za mnohými šachovými tahy současnosti a s napětím sleduji, jestli se mu skutečně podaří postavit silnou stranu se silnou členskou základnou i mimo Prahu.

Klaus je samolibý, souhlas, ostatně má být na co samolibý, to mi nevadí. Řekl bych však, že je oproti Raeganovi, nebo Thatcher slaboch a posere se před každým odborářem :-)))

 
Karlos
Karlos - 8.1.2011 21:36

P.B.V.: A především mě zajímá, odkud čerpáš informace ohledně toho Tvého posledního příspěvku? Díky moc.

 
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 8.1.2011 21:36

P.B.V.: tak to neni žádná novinka, že Klaus je tvrdej zástupce reálnýho kapitalismu, bez vedlejších odboček. To byl taky záměr, dostat se z toho socialistickýho bordelu do kapitalismu, v tom nevidim žádnou špatnost. Ale neřekl bych, že to nějak stim souvisí. I kdyby razil teorii o slušnym sociálnim státě (alias paroubkův demagogismus), jakožto něco mezi totalitnim kapitalismem a komunismem, jak píšeš, tak by to dopadlo ještě hůř, jelikož by se všechno zprivatizovalo a navíc by se to co se nerozkradlo dalo do rukou zastánců "veřejného blaha", jakožto ti, co podporujou všemožný omezení, regulace apod. na poly ekonomiky a těm by to z rukou sebral každej, kdo by se na ně pěkně usmál s příslibem, že zaměstnanci dostanou stopadesátejšestej důchod.
Já teda na západě studuju a nepovažuju akademický učitele na mojí univerzitě za idioty a nezaslechl sem od nich nic o tom, že by Klaus byl idiot a my dementi co ho volí. Naopak tady, když na něj přijde řeč, tak má docela slušnej ohlas, jakože dobrej ekonomickej odborník. Ale je zase pravda, že sem se o něm tady bavil tak maximálně dvakrát, třikrát. Ale myslel sem to spíš z pohledu, že ho tady nikdo nedává za příklad kokota, jak ty tvrdíš

 
Karlos
Karlos - 8.1.2011 21:33

*rád

 
Karlos
Karlos - 8.1.2011 21:32

P.B.V.: Neměl jsem to tu zaktualizované, takže Tvůj poslední příspěvek jsem si přečetl až po odeslání svého. Ber to všechno s nadhledem. Stále se učím rozlišovat co je a není pravda. Který zdroj je či není regulérní a spolehlivý. To jak říkáš o tom jeho diktátorství apod. slyším třeba já tady teď úplně prvně ve svém životě. O tom se ráf něco víc dozvímsmajlik - 5

 
Karlos
Karlos - 8.1.2011 21:29

P.B.V.: Nevím no. Havla mám tak nějak spojeného s tzv. Římským klubem a ten společně s dalšími podobnými "spolky" zastávají tzv. Nový světový řád, což by byla jistá forma celosvětové nadvlády několika "vyvolených" skupin. Nedivím se proto, že Havla má (nebo alespoň měl) celý západní svět v oblibě. Osobně si zkrátka myslím, že Klaus je pro naši Zemi daleko lepším prezidentem. A to jak říkáš, že nás má Západ kvůli němu za dementy: nemůže to být třeba právě i spojeno s tím, že Klaus narozdíl od Havla nehraje tu jejich hru? Co myslíš? Třeba jen moc čtu různé spiklenecké teorie, nevím. Za konspiraci každý může považovat jiný výklad věci.

 
P.B.V.
P.B.V. - 8.1.2011 21:28

Ještě musím dodat, že je pro mě nepochopitelné, jak může punker (!) obhajovat takového zmrda, který usiloval o zařazení všech nevládních organisací na černou listinu, který chtěl nechat sledovat, odposlouchávat, buzerovat a postupně likvidovat všechny oponenty především (z jeho úhlu pohledu) z levé strany spektra, ekologické aktivisty, anarchisty, punkery. Hájíte tady diktátora par excellence, kterému jen demokratické mechanismy brání v tom, aby s vámi zatočil jako Hitler se Židy, to si laskavě uvědomte.

 
P.B.V.
P.B.V. - 8.1.2011 21:21

OldHandFromHell: Nejde o počet zákonů a opatření, ale o cestu. Klaus razil tezi, že existují pouze dvě, totalitně komunistická a totalitně kapitalistická, všechno ostatní je prý demagogie. Podařilo se mu prosadit druhou možnost a proto jsme tam, kde jsme, čili v prdeli.

 
P.B.V.
P.B.V. - 8.1.2011 21:15

mrtvola: Největší chybou byl předstih zlodějů před právníky, daný především Klausovým přičiněním. Klaus je chytrý, ale ne moudrý, to je obrovský rozdíl. Svými názory a přenáškami na Západě je pro tamní vzdělance za kokota a my za dementy, že ho furt volíme a držíme ve vrcholné politice. Sleduji ho od listopadu 1989 a můj závěr je takový, že jde o samolibého vychytralého zmetka, který naši zemi tlačí do propasti a jen zásluhou některých politiků, kteří mu dle tvého mínění "nesahají ani po kotníky" (třeba Havla) jsme tam ještě nespadli.

 
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 8.1.2011 20:55

mrtvola ©: máš můj naprostej souhlas mrtvolo
za tak krátkou dobu prostě nešlo vytvořit v takovym množství tolik zákonů a opatření, aby to vyšlo na sto procent...a jako inspirace pro další podobný případy??...nejlepší jaká může bejt...bude se vědět, jak se to má udělat a čeho se při tom vyvarovat
jak řiká Mrtvola, Klausovi tady nikdo nesahá ani pod kolena, možná ani pod ty kotníky ne

 
Karlos
Karlos - 8.1.2011 20:54

Dříve jsem často slýchával názor, že celá kuponová privatizace byl velmi dobrý nápad, ale špatně provedený. Nejsem politik, takže netuším, jak moc to je či není pravda. Jinak pana Klause jako prezidenta vidím rád. Jsem toho názoru, že naši Zemi reprezuntuje opravdu dobře. Vím, že spoustě lidí leží v žaludku kvůli svým projevům ohledně globálního oteplovaní nebo kvůli svému euroskeptismu. Ohledně toho oteplování je zřejmé, že pravdu má. Existuje již mnoho studií a literatury, jen ti lidé, co ho za jeho výroky krituzují, o tom nevědí nebo nechtějí vědět, to nedokáži posoudit. Ohledně euroskeptismu mu já za sebe taky fandím a vím, že s tímto postojem se tady s mnoha lidmi neshoduji.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 8.1.2011 20:44

P.B.V.: zase tak hrozně bych to neviděl. NSR do NDR napumpovala obrovské miliardy, NDR jen přešla na hotový právní systém a kupodivu na tom nejsou o moc lépe, než v ČR. Mají tam obrovskou nezaměstnanost a západní Němci se na ně dívají skrze prsty. Češi se sebe postarali sami a nikdo jim nepomáhal. A nedopadli jsme vůbec špatně, ani oproti našim sousedům na severu, nebo na jihu....

Klaus měl koncepci a tah na branku, škoda jen, že mu lidovci a podobní koaličníci kopali do kotníků a nemohl to zrealizovat do konce. Ne, že bych Klause nějak moc žral, ale ta transformace nakonec nedopadla tak katastrofálně.

Zákony se nedají vytvářet tak rychle, doba byla ve velkém pohybu, všechno se měnilo a bohužel i docházelo ke špatným tahům, ale osobně ten jeho přínos globálně neodsuzuji. Ono po bitvě je každý generálem....

A nemyslím si, že se nám kvůli němu celý zivilizovaný svět směje. Jednak hodně z věcí, kvůli kterým byl dlouho považován za černou ovci, se prostě nakonec vyplnilo (nesmyslnost Eura v EU, velký oteplovací švindl....). Myslím si, že ho čeká ještě velká politická kariéra na evropské, nebo světové úrovni.

Prostě v některých věcech je sice možná magor, ale je to nesmírně vzdělaný a inteligentní politik a taktik (nevím, jestli stratég, myslím, že ne), kterému u nás ze současných politiků bohužel prostě nikdo nesahá ani po kolena.

 
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 8.1.2011 20:42

P.B.V.: ale ne, to sis blbě přečetl, já to myslel tak, že všichni sou chytrý, jak to Klaus posral, ale kdo by to jak udělal v tý době, kdy všichni věděli prd o nějakym kapitalismu. Já neřikám, že to neposral, jenže ona to nebyla sranda přejít z extrému do extrému, takže bych chtěl vidět toho, kdo za to Klause buzeruje, jak by to udělal a ne jenom blbě kecat, jak to posral. Navíc já třeba nepovažuju kuponovou privatizaci za blbej nápad, jenom je to prostě taková naivita. Nazval bych to "pokus o lidovej kapitalismus".
Jinak já osobně se s Klausem v mnoha ohledech shodnu a za prezidenta bych ho klidně volil, i když stim jeho euroskepticismem bych to asi neskloubil, to je fakt.

 
P.B.V.
P.B.V. - 8.1.2011 20:21

OldHandFromHell: Nikdo by to neudělal líp než Klaus? To si děláš prdel, doufám. Nebo považuješ jeho (uskutečněnou) myšlenku, aby se nejdřív "zhaslo" a teprve potom, co se všechno rozkrade a ti nejrychlejší a nejvychcanější si nahrabou, se tvořily nějaké zákony, za správnou? No to mě teda poser. Za dnešní bordel může hlavně ten magor, kvůli němu se nám celý civilizovaný svět směje a kroutí hlavou.

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-132