Rozhovor s bubeníkem Ádou Vitáčkem

Rozhovor s bubeníkem Ádou Vitáčkem,Plexis, F.A.S, následný Orlík, krátký film Aby si lidi všimli, následně rozjezd Wanastowých vjecí, produkování hc/punk kompilace Epidemie, Původní Bureš a další. Poté pletky s drogama, léta v kriminále, začlenění do normálního života, deska "Je to hra", další koncerty a další fungování. Člověk ve věku téměř čtyřiceti pěti let a má toho za sebou opravdu hodně. Ale perfektně nabubnovaný desky se Ádovi Vitáčkovi fakt upřít nedají. Taky vám asi neprozradím nic nového, když se dočtete, že se české populárně - hudební pole zase tak moc nezměnilo. Stejný lidi, stejný kecy.

Ahoj Ádo. Máš se?
No tak nějak pořád stejně. Znáš ten fór o těch dvou, co padaj z toho mrakodrapu a ve třicátým patře ten jeden tomu druhýmu povídá: "zatím je to dobrý..."

Co nová deska? Vím, že je v očekávání. Objeví se na dvojce opět něco ze tvé skladatelsko-textařské klenotnice z osmdesátých nebo devadesátých let? Či bude čistě s novými kusy?
No nová deska bude po mnoha stránkách zcela odlišná. Tu první jsem dělal na koleně, ale splnila účel. Přemejšlel jsem jaký věci vybrat, aby si je lidi pamatovali a nenasrat je a nebejt z toho zpruzelej. A to se snad povedlo a po deseti letech odmlky lidi zaregistrovali, že ještě hraju. No a na druhý už můžu hrát jenom věci, který hraju teď. Mám radost, že ne všichni lidi z branže se kterýma jsem byl dřív v častém kontaktu, nade mnou nezlomili hůl a berou mně tak, jako dřív. Před lety jsem dělal ve studiu na pár deskách s Milošem Dodo Doležalem a po dvaceti letech s ním pracuju znovu. Miloš mi nabídl, že mi pomůže udělat druhou desku včetně toho, že mi nahraje všechny kytary, nazpívá mi pár věcí a celý mi to vyprodukuje, což pro mne znamená, že pracuju s jedním nejlepších kytaristů a zvukových mistrů u nás. Nevím, jestli si umíš představit, co to pro mě znamená, ale jenom ten fakt, že mi věří jako muzikantovi, je pro mě naprosto úžasnej. Basu mi nahraje Miloš Doležal Jr. (to je kapitola sama o sobě, musíš vidět a slyšet abys pochopil), no a zpívat budu já, Miloš a hosté. Kdyby někdo měl zájem si zazpívat, směle do toho, napište mi mejla:) Bude tam jedenáct věcí, původních, tedy mejch. Bubny jsou už nahraný,teď po Basinfirefestu budeme točit kytary no a venku by to mělo být na podzim.

S ním jsi spolupracoval v roce 1990 na debutu Plexis "Půlnoční rebel", že? Na tom albu jsem vyrostl a považuju ho za nejlepší z produkce Plexis. Mám rád jeho ráz, atmosféru i zvuk. Byla by tvář toho alba bez producentského dozoru Dodo Doležala jiná?
Určitě. Pracoval jsem s ním jako muzikant i jako producent při natáčení Epidemie. Způsob jeho práce se nezměnil, jenom zdokonalil. Dokáže z muzikanta vytáhnout maximum a to tak, že padáš na hubu, ale s pocitem že jsi to zahrál dobře. A nepřipadáš si jako neumětel. Jeho práce mluví sama za sebe, jeho poslední album je skvělý. Jeden příklad: Když jsem točil Rebela, tak než jsem vůbec začal nahrávat, seděl jsem hodinu ve studiu a učil se abych měl stejně silný rány do malýho bubnu. Teprv pak se začalo dělat. Nebo před třema nedělema, když jsem k němu přijel a postavil si bubny, tak mi povídá abych něco zahrál, pak mi říká jestli chci mít takovej jazzovej sound a jestli ne tak ať sundám všude spodní blány a u kopáků přední blány. Tak jsem to udělal a najednou ty bubny byly o kvartu níž a zněly jako na starejch Judas Priest! Respekt! Ten chlap to prostě má zmáklý a když mi po šesti nahraných verzích písničky řekne že mu to stačí tak vím, že jsem to zahrál nejlépe jak jsem uměl protože by nepustil ven nic, co by bylo zahraný blbě.

Byl jsi spokojen s produkcí, propagací a distribucí tvého debutového alba?
S produkcí částečně, propagací o trochu víc a s distribucí moc ne.

Pamatuješ, jak na neoficiálních stránkách o Wanastowých vjecech někdo napsal, že si jeho vzor?
Jo to si pamatuju a budu pamatovat asi napořád. Nějaký skalní fans W.V. se tam do mě opřeli, protože jsem si dovolil říct vlastní názor na věci, které jsem s W.V vymyslel a hrál na začátku jejich kariery. Vůbec jsem to nepobral, co se může urodit v hlavě magora onanujícího nad plakátem Kodyma s P.B.Ch. a slintajícího blahem za zvuku 333 stříbrnejch stříkaček. Ale je fajn,že alespoň někdo pochopil, aniž by mě znal, že si nepotřebuju honit triko nevhodnou kritikou. Nota bene jsem měl, kurva, pravdu,ne?:-)

To jsem tenkrát byl já. A doufám, že ještě platí ta nabídka na společný zabubnování si. Co si myslíš o obrodě Wanastowých vjecí? Já sám jsem pln očekávání, ale taky obav. Volba (staro)nového bubeníka padla na Štěpána Smetáčka. Ale co ty? Chtěl bys ještě někdy být součástí WV?
No obroda W.V. bych snad ani neříkal. Chovanec odešel a Robert zůstal sám a protože co vím, tak do práce nechodí a z něčeho žít musí. Protože je muzikant, navíc mazanej, vybral si k sobě muzikanty, který už W.V.prošli, navíc R.Havlíček už dlouho dělá manažera Kabátům (a nejen jim), takže jeho zkušenosti celý věci hodně pomůžou. Štěpán je dobrej a z mýho pohledu mi tam sedí víc, jak ten poslední bubeník(vypadlo mi jméno) [Vajgl - pozn. autora] A já? Hele, já bych si s Robertem a P.B.Ch kdykoliv rád zahrál, s tím problém nemám, ale abych byl upřímnej, unikl mi směr, kterej W.V. nabrali po druhý desce a uniká mi doteď. Tehdy to bylo spontánní, co nás sralo, to jsme v těch věcech napálili a nebyl problém s tím, jestli se to někoho dotkne nebo jestli si bude někdo dávat stížnost k soudu za urážku na cti. Nevím, asi se kluci někde ztratili nebo co. Předevčírem jsem měl s Robertem hodinu a půl dlouhej telefonát. Požádal jsem ho, aby mi nahrál a nazpíval jednu, dvě věci na desku a když mě odepsal, že nemá čas, trochu mě tím nasral a odepsal jsem mu asi trochu ostřejším tónem. A on mi volal a vysvětlil mi, že opravdu nemá čas. No a asi ho fakt nemá. Ale to neznamená,že mi to nesere:). Vzhledem k tomu, že jsem ho vtáhl do projektu, kterej ho dvacet let docela slušně živí a ještě nějakej pátek živit bude (pochopitelně hlavně díky sobě) mi jeden den věnovat mohl .Ale to je fuk, asi to tak má bejt. A z toho vyplývá vlastně i to, že už do W.V. nepatřím.

Nedávno v pochybném bulvárním serveru vyšla tzv. "šokující zpověď" (možná vytržená z kontextu pro větší čtivost). V ní se Robert Kodym svěřuje, že Lucii začaly rozkládat tvrdé drogy. Dlouho o tom prý nevěděl. Jsem pošetilec, nebo mi to všechno připadá směšný?
Pokud Robert mluví o době po 93 roce, pak možná nic nevěděl (což mi upřímně připadá jako blábol), ale kdyby totéž tvrdil i o době před tím, tak by zcela jistě nemluvil pravdu.

Zpět k tobě. Chtěl by ses opět profesionálně živit hudbou?
Ale určitě ano. Nic jiného pořádně neumím, na buben hraju od šesti let tak co jiného bych měl dělat, ale trochu jsem to posral tím desetiletým výpadkem 1994 – 2004, kdy jsem měl tři šňůry po věznicích českých, ale ustál jsem to a hraju dál, ale už to není taková pohoda jako dřív. Opět tady funguje obdobnej systém v muzice jako za bolševika, hodně těžko se zvedá hlava, aby byla vidět a nikdo ti jí neukopl. Peníze, peníze, známí a zase peníze. Místo toho, aby si muzikanti pomáhali a navzájem se respektovali, pořád častějc je tady vidět arogance a povýšenost. Ale kurva na co? Že jeden hraje líp než druhej? Tak je potřeba ho preventivně pěkně zdrbat, aby zas nebyl tak namistrovanej. Koukněte se na něj, je mu čtyřicet pět, má dům, studio který funguje, tři děti, nikomu neleze do prdele, ale přesto dělá dobrý desky a nestěžuje si. No to není samo sebou, to mu to trochu opepříme, aby si uvědomil, že je v Čechách – prásk a najednou se dozvíš, že se rozvádíš nebo že tě vyhodila manželka a to nevěříš vlastním očím odkud to přiletí. No nic moc. Takže tuhle stránku bych si klidně odpustil:)

Jsou hranice, přes který už by tahle tužba nešla? Myslím tím konkurzy do kapel, přehlídky, soutěže a další?
No to už jsem ti vlastně zčásti odpověděl v tý minulý, že jo? Konkurzy do kapel – no je fakt, že když by někdo chtěl se mnou hrát tak asi ví kdo jsem a jak hraju a abych soutěžil s kolegama bubeníkama, kdo bude víc vyhovovat partě popíkovejch pseudorockerů, kterejm odešel drummer a poslouchat, jak dávaj hlavy dohromady a dva dny vybíraj z patnácti maníků, který jsou vystresovaný, že si je někdo detailně skenuje, když celej život byli zvyklí hrát doma v garáži a potom slyšet verdikt typu: "Hoši,Karel má dobrej feeling, ale v rudimentech je lepší Vašek, přesto jsme si vybrali Pepíka, protože mu to lepší sedí na prdeli, i když Ludva byl skvělej v brejcích. No a když přišel Zbynďa, tak to chytlo ten správnej drive. Ale stejně vás nikoho teď vlastně nechceme, protože volal David a jste lepší než on?" Tak tohle absolvovat asi nemusím. Ale přehlídky a soutěže mi nevaděj. To je docela v pohodě, je to jedna z možností, jak se přesvědčit, jestli to, co děláš někoho kromě tebe baví a líbí se mu to. Ale opět jen do určitýho okamžiku. Protože kdyby se náhodou někdo domníval, že udělá kapelu, nahraje pecku kterou pak vezme, půjde do rádia nebo do TV, tam jim to dá, oni si to poslechnou a řeknou to je dobrý a pustěj to, tak to žije v pohádce, opět člověk narazí na hráz vytvořenou ze zavedených taháků a stálic typu Chinaski, Kryštof atd. Tím chci říct, že není jednoduchý aby si tě lidi všimli, byť děláš muziku která by nebyla o nic horší než ta, co se v radiu hraje.

Co si Adolf Vitáček myslí o českém hudebním "šaubyznysu" (běsný slovo)? Změnil se nějak od roku 1989?
Opět jsem odpověděl o otázku výš, že jo? Jo změnil, ale rozhodně ne k lepšímu. Opět jsou tady lidi kteří určují, co se hrát bude a co ne a opět se na tom všem přiživují lidé, co fakticky muzikanty ani nejsou a nebyli a nebudou. Proto mě daleko víc těší když mně napíšou skinheads z Hradce, jestli bych nezahrál s kapelou na společný akci s punkovýma partama, který ani neznám, ale kterejm budu to co hrajou věřit a lidi který tam přijdou chtějí slyšet ty fláky který hraju, protože už to dlouho neslyšeli, nežli hrát dvacet minut na nějakým festu od jedenácti dopoledne a ještě dostat sotva na cestu a koukat, jak při dvou posledních věcech se ti na podiu začne připravovat kapela co hraje po tobě a dává ti najevo abys už vypadl, protože přišli hvězdy. Fuck off!

Líbí se mi, že vystupuješ pěkně narovinku. Neudělal sis už např. po poskytnutých rozhovorech dost zlé krve?
Ale asi jo, já nevím. Já takhle moc nepřemýšlím. Nemám se za co stydět a rozhodně to jsem ochotnej komukoliv zopakovat do očí, pokud by to snad někomu vadilo. Ale ono je to tak - každej ví co dělá, dělal, jak se zachoval jak by se raději nezachoval, kdyby mohl a protože jsme svéprávní, musíme být přece o tom co děláme přesvědčeni že to děláme správně. Takže si to můžeme kdykoliv obhájit, pokud je to třeba. Mně je v podstatě fuk co kdo dělá, ale trochu mi vadí, když vidím někoho, kterej se bije v prsa a hlásá že on nikdy nic společného s drogami neměl ale já jsem byl u toho když byl sjetej jako datel. Dobrý, tak buď o tom nemluvím, protože se za to stydím nebo to řeknu tak jak to je. Jde o hovno, nic převratnýho bychom neslyšeli, ale mě to pak připadá jako výsměch všem (a asi nejen mně, soudě z Baumaxových písní). Celou dobu za bolševika jsem musel držet hubu a teď když můžu říct co si myslím, bych měl mlčet jenom proto, že mi někdo řekne že už je to dávno a že bych to neměl znovu připomínat? To ne, naopak si myslím že se spousta věcí přešla jako by nic a když už nic tak alespoň o tom můžu zpívat.

Na závěr jedna blbůstka. Při přemýšlení nad otázkami k aktuálnímu rozhovoru poslouchám Bowieho "Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars". Jak bys v krátkosti tohle LP zhodnotil?
No tak zhodnotil, jo? Tak nejlepší věc je podle mne "Hang On To Yourself". Nepřipadá ti celá ta deska střihlá Beatles – "Stg.Pepper Lonely Hearts Club Band"? Minimálně v pěti šesti věcech tam slyším ten vliv toho Lennona a i celkovej nádech ty desky je hodně podobnej. A opravdu chceš názor na frajera, kterej se narodil ve stejnej den jako já jenom o dvacet let dřív? On je 8.1.1947, já 8.1.1967, to nemusím dál rozebírat, že jo?

Po pravdě řečeno, moc mi Bowie Beatles nepřipomíná. Doufám, že to nemá nic společnýho s tím, že jsem nikdy nepropadl Beatlemánii:) Každopádně díky za čas a ať se ti daří, nejen na poli hudebním!

bandzone.cz/adolfbaudevitacek 

Štelca


25.8.2011   Rubrika: Články   |   Komentářů: 3   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,9
jde to 1,9
 

Diskuse ke článku - Rozhovor s bubeníkem Ádou Vitáčkem

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
mrtvola ©
mrtvola © - 26.8.2011 21:02

Medvěd: Hurááá! Občas to vyjde a na něčem se shodneme
smajlik - 10 smajlik - 14

 
Medvěd
Medvěd - 26.8.2011 19:29

mrtvola ©: Přidávám se k Mrtvole - dobrej rozhovor!smajlik - 10

 
mrtvola ©
mrtvola © - 25.8.2011 21:43

Za nejlepší desku od Bowieho považuji Scary Monsters, kde hrál na kytaru Robert Fripp, no a potom 1.Outside version 2, kterou dělal s Brianem Eno.

Jinak dobrý rozhovor smajlik - 10 smajlik - 14